Els Texas reneixen amb un nou projecte artístic i cultural

Foto: Marc Mampel

L’Espai Texas és el nom amb el qual s’ha rebatejat el projecte que vol recuperar un dels espais culturals més estimats de Barcelona: els antics cinemes Texas del barri de Gràcia. La iniciativa respon a la crida popular per recuperar aquest espai emblemàtic, i està impulsada per dues empreses formades per un equip intergeneracional de professionals amb una dilatada trajectòria en el sector del cinema, les arts escèniques i la comunicació cultural. El projecte contempla el manteniment de dues sales de cinema en català i la creació d’un nou espai escènic amb capacitat de 200 localitats, que ocuparà dues de les quatre antigues sales d’exhibició.

«L’espai, si no reprenia la seva activitat cultural, s’anava a convertir en uns trasters», diu Joan Teixidor, un dels impulsors del projecte, qui afegeix que «la nostra aposta va ser des d’un principi la cultural». «Volem recuperar l’esperit de cinema i teatre de barri, que totes aquelles persones que ho han viscut puguin tornar-ho a veure i que les noves generacions puguin experimentar per primera vegada la sensació de viure la cultura al costat de casa», explica Sem Pons.

El projecte compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i el Ministeri de Cultura. Òmnium Cultural, entitat que treballa per la llengua cultura des de fa més de 60 anys i aposta fermament per audiovisual en català, ha sigut facilitador del projecte des de la seva posada en marxa.

Aquestes ajudes, però, no són suficients i, per poder rehabilitar tot l’equipament i començar la reforma la iniciativa necessita involucrar també el barri, la ciutat i el país. Per això s’ha organitzat una campanya limitada de micromecenatge, a través de la web espaitexas.cat i de la plataforma Goteo.org. Les persones que vulguin fer les seves aportacions podran fer-ho a partir de 10€ i, a canvi, obtindran recompenses com entrades de cinema, teatre o accés a avantatges i activitats exclusives. La plataforma Goteo, a més, permet que les aportacions a partir de 150€ es puguin desgravar fins a un 80% a la declaració de la renda, en el cas de les persones físiques, i un 35%, en el cas d’entitats i empreses privades.

- Publicitat -

Maria Fort estrena ‘Sense guions’

Maria Fort acaba de presentar ‘Sense guions‘, una nova proposta ben romàntica, on l’artista explica que li fa recordar com de bonic és estimar.

El tema formarà part del seu primer EP «Reina de mi» que arribarà el proper mes d’abril i on també trobarem ‘No volverá’, estrenada a finals de gener.

La cançó ha estat creada per la pròpia artista, compta amb la producció de Armando Erenas, la mescla de Fran Artero i ja en podem veure un líric vídeo muntat per l’Albert Fort.

- Publicitat -

Les 10 cançons més populars de Stay Homas

Aquest 2023 ens portarà un nou treball dels Stay Homas, del qual de moment ja coneixem el senzill ‘La nòria’, però fins al moment quines són les 10 cançons més populars de la formació? Doncs a continuació us portem les que sumen més reproduccions entre Spotify i Youtube, com sempre fem, quedant-nos amb el vídeo més alt i sense comptar col·laboracions que els Homas hagin fet amb altres artistes (per exemple ‘Wake up’ d’Oques Grasses).

10. NO VULL BAIXAR FEAT. ALBERT PLA – 4.143.630

9. DEL REVÉS FEAT. SOFIA ELLAR – 4.773.345

8. ESTAMOS MAL FEAT. EL KANKA – 4.848.769

7. GOTTA BE PATIENT FEAT. JUDIT NEDDERMANN – 7.715.443

6. IN THE END – 7.907.798

5. STAY HOMA FEAT. SR WILSON – 8.113.763

4. LET IT OUT – 10.244.054

3. DAYS OF OUR LIVES – 12.389.949

2. VOLVERÉ A EMPEZAR FEAT. NIL MOLINER – 17.396.216

1. THE BRIGHT SIDE FEAT. OQUES GRASSES – 21.854.307

- Publicitat -

‘Allà on volia’, de Els Amics de les Arts

Els Amics de les Arts ja en porten un bon munt a l’esquena: “El senyal que esperaves”, «Un estrany poder», “Bed & Breakfast” o “Espècies per catalogar”, són alguns dels títols que acompanyaran per sempre a la trajectòria d’uns artistes que han sabut sense cap dubte deixar la seva marca dins la història de la música recent a casa nostra.

Divendres passat estrenaven el seu darrer disc. Una proposta que no sé ben bé com definir. He d’acceptar que he anat tard, sí. I ara em sap greu. He anat tard a que els Amics de les Arts formessin part de les meves llistes de Spotify, que sonessin al meu cotxe i d’haver conegut la seva música. Ho he d’acceptar, però sempre val més tard que mai. Evidentment que els coneixia i havia escoltat alguna cançó seva, però mai fins al punt d’escoltar detalladament les seves lletres, la seva música, de tenir en compte cada instrument i segon de la cançó. No fins a tal punt, evidentment no m’hi he tornat boig, però m’han obert unes portes cap a una música que desconeixia. I ves per on, m’ha agradat.

L’’Allà on volia’ em fa la sensació que és un producte on han fet el que han volgut perquè sí. Òbviament amb raó de ser, amb un bon motiu al darrere. No vull dir pas que no tingui sentit, dic que em transmet que han fet la música que els venia de gust i han provat i desfet lliurement per aconseguir un producte final on s’hi sentissin a gust. Tenen la mà trencada de fer música, de bona música, així que ja no els ve d’aquí.

Ras i curt, sense gaire cosa més a afegir, només vuit cançons. “Citant Mercè Rodoreda” va ser el single que va sortir ja farà un temps i, personalment, no m’emociona tot i tenir una tornada que s’ha sabut enganxar al meu cap durant hores. “Estimeu-me” comparteix característica amb la de Mercè Rodoreda, que bé ni fu ni fa.

Tot i això, n’hi ha d’altres que sí que han sabut enganxar-me més: «De córrer per tot Nova York», «La nit sembla que serà nostra» o «Allà on volia» (la cançó que serà l’encarregada d’encetar els concerts d’aquesta gira tal com van avançar Els Amics a l’entrevista que vam fer des de Primera Fila) han aconseguit posicionar-se ben amunt en el meu rànquing personal. De fet, la darrera cançó del disc i la que li dona nom, m’ha sorprès molt. Un estil ben diferent i fins a tal punt esbojarrat que no sabria com definir (van treure’s els meus dubtes després de veure l’entrevista).

Pel que fa a les col·laboracions a “La nit sembla que serà nostra” compten amb Eva Amaral que afegeix una bona serenitat a un tema molt mogut. Una cançó que incorpora tocs que recorda a la música dels 80. També amb Andrea Motis a la cançó «Cada cel» on el to de jazz de la trompeta impregna un tema exquisit juntament amb la veu de la cantant que fan la peça més dolça. Tanca la ronda de col·laboracions el pianista Marco Mezquida a la cançó «Estimeu-me», una aportació al teclat imprescindible per una cançó, en la meva opinió, poc emocionant.

No sé ben bé perquè però quan escolto el disc em venen moltes vibes de musical. És clar que ara és fàcil comprar-ho amb “Pares Normals” (i això que peco de no haver-lo vist), però la sonoritat de l’àlbum em fan pensar en les grans posades en escena de les propostes teatrals del Paral·lel o de qualsevol altra sala de la capital. No sé, això és segurament una cosa meva, però que no he pogut estar-me’n de dir-ho. Una sensació que no és pas dolenta que de fet demostra el dinamisme i la versatilitat amb la qual són capaços de jugar en terrenys de joc ben diferents.  El que està més que clar és que als concerts d’aquest estiu, on he de dir que ja tinc data per veure’ls en directe i de fer-me’ls meus una miqueta més, les cançons d’aquest disc i les dels seus predecessors ho petaran ben fort. En definitiva Els Amics de les Arts han tornat a la càrrega amb una peça més a afegir per la seva discografia. Una peça bona, adequada i que ens diuen ben clar que, ara per ara, són just allà on volien ser.

- Publicitat -

Primera Llista – 18 al 24 març

Els Amics de les Arts arriben fins al cim de la Primera Llista amb ‘Citant Mercè Rodoreda‘ una de les cançons del seu nou disc «Allà on volia».

Entren a la llista

Sara Roy – Ja no m’importa
Tiësto & Tate McRae – 10:35
Edu Esteve – No vull despertar

Surten de la llista

Sexenni – Houston (6 setmanes)
Doctor Prats i Stay Homas – Seguirem ballant (27 setmanes)
Lewis Capaldi – Pointless (12 setmanes)

Aspirants

Lal’Ba – Estic per tu (4 setmanes)
Sexenni – Klk quieren las chicas (3 setmanes)
Porto Bello – Cantar-te (3 setmanes)
Oliver Tree feat. David Guetta – Here we go again (2 setmanes)
Calvin Harris feat. Ellie Goulding – Miracle (novetat)
Miley Cyrus – River (novetat)
Els Amics de les Arts feat. Eva Amaral – La nit sembla que serà nostra (novetat)
Meghan Trainor – Mother (novetat)
Doctor Prats – Loviu baby (novetat)
31 FAM – Massa fum (novetat)

La Llista Nº 528

#ArtistaCançóSet.Var.
01Els Amics de les ArtsCitant Mercè Rodoreda7+3
02Bizarrap & ShakiraBZRP Music Sessions #539-1
03Miley CyrusFlowers9-1
04RosalíaLLYLM7-1
05La Fúmiga & Els CatarresCançons d’amor9+4
06SZAKill Bill11=
07The TyetsBailoteo16-1
08Imagine DragonsSymphony10-1
09TriquellJugular20-1
10Stay HomasLa nòria6+2
11Karol G & ShakiraTQG2+12
12Quevedo & Myke TowersPlaya del Inglés4+6
13ViccoNochentera4+7
14The TyetsCoti x Coti3+14
15Metro Boomin feat. The Weeknd & 21 SavageCreepin’11-5
16P!nkTrustfall6+1
17Central CeeLet Go8-3
18RayeEscapism7-7
19Meghan TrainorMade you look18-3
20The Kid LaroiLove again6+1
21LildamiM’és igual5+1
22Miki Núñez & Alfred GarcíaElectricitat16-7
23The Weeknd & Ariana GrandeDie for you (remix)2+11
24Sam Smith feat. Calvin Harris & Jessie ReyezI’m not here to make friends4+5
25BuhosLa nit està que crema5+6
26David Guetta & Bebe RexhaI’m Good (Blue)27-2
27TriquellCBD i espardenyes5=
28Rema & Selena GomezCalm Down15-9
29Sam Smith & Kim PetrasUnholy24-3
30Tiësto feat. Tate McRae10:351🆕
31Oliver Tree & Robin SchulzMiss You17-6
32ScorpioDeja vu19-2
33Harry StylesAs it was50-1
34Switch Disco & Ella HendersonReact3+4
35LoreenTattoo2+5
36Edu EsteveNo vull despertar1🆕
37Ed SheeranCelestial22=
38Rosa LinnSnap28-3
39Lewis CapaldiForget Me27-3
40Sara RoyJa no m’importa1🆕

- Publicitat -

Matchbox Twenty tornen després d’onze anys amb nou disc

Foto: Jimmy Fontaine

Matchbox Twenty van ser una banda molt popular a finals dels 90 i principis de la dècada dels 2000 i després de més de 10 anys del seu últim disc, han anunciat un nou treball «Where the Light Goes» pel 26 de maig.

Amb aquest llançament trencaran 11 anys des del seu últim disc «North», que curiosament també va arribar després de 10 anys del seu anterior àlbum.

La banda liderada per Rob Thomas ha presentat el primer senzill del disc ‘Wild Dogs (Running in a Slow Dream)‘ amb un so que ens remet als anys on el grup va triomfar entre els més joves, gràcies a temes com ‘Unwell’, ‘3AM’ o ‘If you’re gone’.

 

- Publicitat -

Novetats de la setmana: Socunbohemio, M83, U2, All Time Low

Aquesta setmana ens ha deixat el nou disc de Socunbohemio «Contes de les quatre estacions», un disc molt esperat pels seus seguidors. També ha tornat Anna Roig després de 9 anys de silenci amb «Aportar bellesa al món».

A nivell internacional M83 han editat «Fantasy», mentre que els U2 han publicat «Songs of surrender», una col·lecció de grans èxits regravades diferent que al seu moment.

All Time Low publiquen el treball «Tell me I’m alive», mentre que el popular Manuel Turizo edita «2000».




Pel que fa a les novetats musicals, en trobem de Taylor Swift (4 cançons), Jason Derulo, Lewis Capaldi, Hozier, Regard, Usher, The Subways, Lana del Rey o Avenged Sevenfold. A casa nostra editen noves propostes Figa Flawas, Mama Dousha, 31 FAM o Núria López. Totes elles i alguna més la trobareu a la nostra llista de Spotify.

- Publicitat -

Anna Roig torna després de 9 anys amb «Aportar bellesa al món»

Després de 9 anys de la sortida del seu últim disc com a Anna Roig i L’ombre de ton chien (“Un pas i neu i un pas”. Satélite K. 2014), havent fet l’espectacle “La tendresse. Hommage aux belles chansons” amb Àlex Cassanyes Big Band Project entremig, l’artista torna als escenaris amb nou disc sota el braç, ara com a Anna Roig, mostrant-nos el seu costat més personal i reflexiu.

Tots aquests anys en segon pla li han servit per a reflexionar sobre el perquè de fer música i de mostrar-la sobre els escenaris i, ara que torna, té molt clar per a què ho fa. “Aportar bellesa al món”, així és com es dirà aquest disc i la cançó que obrirà l’espectacle, com a clara declaració d’intencions, ja que aquest és l’objectiu que la cantautora s’ha proposat dur a terme a través de la música i la poesia de les seves cançons. I, qui diu bellesa, diu bondat, veritat, empatia, harmonia… En definitiva, compartir allò que dona sentit a la vida i fa que aquest món sigui una mica més bonic.

Per complir amb aquest objectiu ha comptat amb la delicadesa i bon gust d’Àlex Cassanyes, per a fer els arranjaments de les cançons, i amb uns músics de sensibilitat extrema: Carles Sanz (Piano), Carla González (Contrabaix), Andreu Vilar (Vibràfon), Ricard Parera (Bateria), Alba Careta (Trompeta), Jordi Santanach (Saxo i clarinet) i Àlex Cassanyes (Trombó). L’enregistrament ha anat a càrrec de Ferran Conangla, gran especialista en aquest tipus de formacions acústiques.

Mantenint la seva costum de cuidar els directes a nivell escènic, en aquesta ocasió Anna Roig comptarà amb la preuada ajuda del director Jordi Casanovas (Premi Nacional de Cultura 2022). A part de la col·laboració en la direcció escènica, en aquest cas també hi haurà una altra col·laboració entre els dos professionals, en la que una cançó d’aquest nou disc serà la banda sonora de l’obra de teatre “Tocar mare” de Marta Barceló, amb direcció de Jordi Casanovas, que s’estrenarà aquest octubre al Festival Temporada Alta.

CONCERTS DE PRESENTACIÓ :

26 de Març / Auditori de Vilafranca del Penedès

21 d’abril / Teatre principal de Girona

22 d’abril / Auditori Eduard Toldrà de Vilanova i la Geltrú

26 d’abril / Auditori de Barcelona

7 de Maig / Auditori de la Unió Filharmònica d’Amposta

- Publicitat -

Entrevista a Socunbohemio que publica «Contes de les Quatre Estacions»

Socunbohemio és el projecte musical del jove barceloní Artur Viñas, una proposta de pop d’autor carregada de sensibilitat que cerca la bellesa en les seves composicions, amb lletres costumistes i evocadores, amb voluntat poètica i una maduresa sorprenent en algú de la seva edat. L’acompanya a la producció Biel Colomer (Massaviu), a més de formar part de la banda de directe que es completa amb Òscar Acón i Gerard López.

«Contes de les Quatre Estacions» és el seu nou projecte, que parla de com les persones es trenquen, sobre el temps i l’amor i les maneres que tenim de fer-nos mal, d’equivocar-nos i d’aprendre a estimar. Ho fa amb un so tendre alhora que rotund, innovador respecte anteriors projectes però mantenint el compromís amb aquella essència inicial. Un primer disc que sens dubte situa l’artista en un lloc de privilegi a l’escena emergent del país.

Hem quedat amb ell per saber una mica més del seu projecte, de la seva manera de crear música, del bon moment que està tenint, de concerts i del seu gran talent.

Ha estat un plaer tornar-nos a trobar amb l’Artur, que durant el 2022 va ser col·laborador de Primera Fila.

- Publicitat -

31 FAM presenten ‘Massa fum’

Després de hits indiscutibles que composen el seu primer disc, com ‘Valentina’, han presentat dos treballs més: ‘Valhalla Vol.1’ i ‘JETLAG’, dos àlbums que han estat tot un èxit i que han sonat per totes les ràdios del país i els ha portat a traspassar fronteres iniciant una gira més enllà de Catalunya.

Ara estan preparant un quart àlbum sota el títol ‘Bona fe’, del qual ja han avançat alguns temes com ‘Wan Tun’ i ‘X2 REAL’, i ara en fan un tercer avançament amb ‘Massa fum’, una cançó amb aires estiuencs que parla d’aquells dubtes i complicacions quan estàs en una relació de parella. El neguit de conèixer gent nova i com psicològicament vols posar-hi cap per arribar a una conclusió ferma.

‘Massa fum’ també suposa un remember a l’estil 31 FAM que et transporta a l’època de ‘TR3TZE’, un estil que els representa i identifica com a grup, però que a la vegada, havia quedat una mica oblidat per l’exploració que havia fet la banda cap a altres estils o sonoritats al llarg dels anys.

Per escoltar la resta del disc haurem d’esperar al 24 de març.

- Publicitat -

Entrevista a Mama Dousha que presenta ‘Rere teu’

El barceloní Mama Dousha és un dels nous exponents de Bedroom Pop en català i hem quedat amb ell per parlar de l’estrena de ‘Rere teu’ on tracta des d’un punt de vista satíric i crític les vivències quotidianes d’estar enamorat, on alegries, incerteses i incomoditats s’entremesclen.

N’hem parlat, també del que està preparant per aquest any, de música en directe i fins i tot del seu programa a iCat.

- Publicitat -

Avenged Sevenfold tornen amb nou disc i estrenen ‘Nobody’

Avenged Sevenfold tornen després de pràcticament 7 anys del seu disc «The Stage» i acaben de presentar ‘Nobody’ el primer avançament de «Life Is But a Dream…«, que arribarà el 2 de juny.

La banda porta treballant en el disc des del 2018 i segons han explicat s’han inspirat en l’escriptura i filosofia d’Albert Camus a «The Stranger». 

En algunes de les cançons compten amb la col·laboració d’una orquestra amb una setantena de músics, entre elles al senzill ‘Nobody’.

De moment només s’han anunciat un parell de dates pels Estats Units, però s’espera una gira mundial per presentar el disc.

- Publicitat -
- Publicitat -

El més vist

Les 50 cançons catalanes més populars de la llista

Aquesta setmana arribem a l'edició 500 de la Primera Llista i per celebrar-ho hem preparat algunes publicacions especials. Una d'elles, tal com vam fer...