És nit freda per ser abril: Ginestà vesteix d’Strena a Girona

Júlia i Pau Serrasolsas, Ginestà, cantant dalt l'escenari / Foto: Eudald Puig

El Teatre Municipal de Girona es va omplir aquest divendres al vespre per veure el primer concert de la gira del nou disc de Ginestà. Sempre és un gust poder anar a Girona, i sempre és un gust poder gaudir d’un concert de la banda de Sant Andreu. L’Strenes era doncs el lloc perfecte per presentar el nou disc i el nou directe que els germans Serrasolsas havien preparat amb tot el detall.

La cita va començar puntual amb un teatre ple a vessar. Les primeres en sonar van ser «L’adéu», «De tot el món», «Em bategues», i la deliciosa «Cançó per mi». Ja des d’aquell punt es va convertir en una festa i es deixava veure com seria la resta de la cita. De fet, era la primera ocasió que Ginestà presentava en directe el seu nou disc d’estudi ‘Vida Meva’ (Halley Records, 2024) i en aquesta ocasió jugaven les mateixes cartes que en les darreres ocasions, però introduint a Gerard Sala al control dels teclats. Mantenint evidentment a en Xicu a la producció i a la percussió, i a Andrea Puig a les cordes.

Una de les sorpreses va arribar quan van interpretar «Mama», la cançó del seu darrer disc en la que col·laboren amb la seva germana (la també cantant Maio) i que la dediquen a la seva mare. «L’època de Nadal van avançar una cançó en homenatge a la nostra, de fet a totes les mares, avui deixeu-nos que la dediquem a la nostra. Hem tingut la sort de créixer amb una persona increïble, plena de sensibilitat, de cura, que ens ha criat amb una visió crítica i que ens ha fet qui som. I som com som gràcies a ella.» Deia Pau Serrasolsas. I seguia: «De fet, avui m’ha salvat la vida, perquè quan ja era aquí a Girona i he vist que m’havia deixat la meva guitarra. I ella me l’ha portat». El teatre es va omplir aplaudiments, just quan va començar a sonar els primers compassos de la cançó, i quan la seva mare va entrar a l’escenari per interpretar la cançó abraçada dels seus fills.

Amb un directe més que fidel i digne per al disc van repassar durant prop de dues hores tota la seva discografia. Evidentment que van interpretar sobretot cançons del seu nou disc, però també dels seus antecessors com ‘Ginestà’ (Kasba Music, 2019) o l’apoteòsic ‘Suposo que l’amor és això’ (Kasba Music, 2022). D’aquest darrer van interpretar algunes de les cançons que van ser les més corejades, evidentment la cançó «L’Eva i la Jana», però també d’altres com «Ulls d’avellana» o «L’últim ball». També va haver-hi moment per reivindicar el territori i l’amor amb «Estimar-te com la terra», un clàssic que no podia faltar.

He de dir que no només vaig gaudir molt del concert, sinó que em vaig emocionar en moltes ocasions. Ginestà m’ha acompanyat molt durant els darrers anys de la meva vida, i tenen la capacitat, gairebé màgica, de connectar-te i traslladar-te a allò que t’emociona. Segurament aquesta màgia no és cap altra que la música, que és l’única essència que té la capacitat innata i pura d’emocionar-te.

En el seu moment quan vaig fer la crítica del disc la nota era excel·lent, però ara amb el directe, l’excel·lència i la perfecció costen de diferenciar-se. Gràcies, Ginestà!

- Publicitat -

Zoo s’acomiaden de Catalunya amb un concert apoteòsic a la Telecogresca

Encara no em puc creure (ni vull) que aquest concert de Zoo d’aquesta nit a la Telecogresca, sigui el darrer que veurem dels valencians a Catalunya. I és que el grup va anunciar que plegava, però que abans oferiria una sèrie de concerts arreu de l’estat, amb una única parada al nostre país, concretament a l’edició d’enguany de la Telecogresca.

Una edició que va començar a les 6 de la tarda amb els manresans Declivi, que van demostrar perquè van guanyar l’Engresca’t el concurs organitzat pel mateix festival. Van ofert un directe molt sòlid i solvent per una banda jove que poc a poc va creixent i que van deixat ben clar que les guitarres no han mort i que la seva és una proposta a tenir molt en compte.

També va valdre la pena acostar-se fins a l’escenari per gaudir del directe de Dan Peralbo i El Comboi, que sempre ho donen absolutament tot (i encara una mica més) i que van aconseguir anar sumant adeptes a mesura que anava passant el concert. Un d’aquells grups que s’han de veure en directe ja que és allà on es creixen i demostren tot el seu potencial.

Però la immensa majoria de les persones que havien exhaurit les entrades de la Telecogresca volien viure per última vegada les cançons de Zoo en directe. El concert va iniciar-se amb pràcticament una hora de retard, però això no va impedir que sonessin les cançons més emblemàtiques del grup, aquelles que són capaces d’emocionar, però també aquelles altres que provoquen l’èxtasi general.

I ara què? Hem de quedar-nos sense poder ballar com si no hi hagués demà amb ‘Estiu’ o ‘Esbarzers’? Hem d’assumir que no ens emocionarem més en directe amb ‘Sereno’ o ‘El carrer de l’amargura’? Hem de viure sense poder estar amb els amics mentre des de l’escenari s’interpreta ‘Correfoc’ o ‘Ventiladors’. Hem de mirar els cartells dels festivals sabent que mai més hi veurem el nom de Zoo? O mirem de pensar que no és un adéu definitiu i que algun dia tornarà el grup i ho podrem celebrar amb unes bones ‘Llepolies’ i cantant o com diu a ‘Tobogan’ Welcome my friends.

Sigui com sigui, de moment només podem donar les gràcies per totes les grans estones que ens han fet viure.

- Publicitat -

Primera Llista – 6 al 12 abril

Comencem el mes d’abril amb Emilia i TINI liderant la Primera Llista amb el seu èxit ‘La original‘, la cançó que ha aconseguit desbancar a Beyoncé del lideratge.

Entren a la llista

Oques Grasses – Com està el pati
Shakira & Cardi B – Puntería
Olivia Rodrigo – Obsessed
Djo – End of beginning
Mushkaa & Bad Gyal – SexeSexy

Surten de la llista

Olivia Rodrigo – Vampire (39 setmanes)
Edu Esteve – Massstimas (10 setmanes)
Jack Harlow – Loving on me (15 setmanes)
The Weeknd – One of the girls (11 setmanes)
Júlia Blum & Mama Dousha – No vull i vull (6 setmanes)

Aspirants

Purple Disco Machine – Beat of your heart (4 setmanes)
Justin Timberlake – No angels (3 setmanes)
Hozier – Too sweet (2 setmanes)
Imagine Dragons – Eyes closed (novetat)
Ava Max – My oh my (novetat)
Buhos & Mar Lucas – Today is the day (novetat)

La Llista Nº 583

#ArtistaCançóSet.Var.
01Emilia & TINILa_Original.mp312+2
02BeyoncéTexas Hold’Em6-1
03Benson BooneBeautiful Things9-1
04Dua LipaTraining Season7=
05Figa Flawas4 KISSUS11+2
06Kygo feat. Ava MaxWhatever10+3
07Teddy SwimsLose Control16-1
08CyrilStumblin’ In9-3
09Ariana GrandeWe can’t be friends (wait for your love)3+22
10Noah KahanStick season13-2
11La Fúmiga & The TyetsCovards6+2
12Tate McRaeGreedy26-2
13Disturbed feat. CyrilThe Sound of Silence5+4
14SZASaturn5-2
15GinestàLa meva sort7=
16MahmoodTuta Gold7+2
17Lost Frequencies feat. BastilleHead Down14-6
18Ariana GrandeYes, and?12-4
19Sexenni & The TyetsGrup de Pop4+2
20OfenbachOverdrive19-4
21Dua LipaHoudini21-2
22Calvin Harris & Rag’n’Bone ManLovers in a Past Life4+2
23Belén Aguilera & JulietaThelma & Louise3+5
24DjoEnd of beginning1🆕
25Els Amics de les ArtsLes paraules que triem no dir8=
26Pharrell Williams & Miley CyrusDoctor (Work it out)4+1
27Sia & Kylie MinogueDance alone7-7
28Sopa de Cabra & TriquellQue et vagi bé4+2
29NebulossaZorra8-3
30Mushkaa & Bad GyalSexeSexy1🆕
31Oques GrassesCom està el pati1🆕
32Alfred GarciaEls teus ulls25=
33Olivia RodrigoObsessed1🆕
34Shakira & Cardi BPuntería1🆕
35Marshmello feat. P!nk & StingDreaming22-6
36La FúmigaTornar17-11
37Galantis feat. David Guetta & 5 Seconds of SummerLighter3+1
38Nil MolinerAra2+2
39Stay HomasXinu Xano21-2
40Sofia CollHere to stay9-6

- Publicitat -

Gigi Ros ens convida a ser el seu «COPI»

Et presentem una de les pròximes exponents de la música actual i de tendència: Gigi Ros. Una artista multidisciplinar el projecte de la qual engloba un imaginari col·lectiu que es nodreix dels visuals, la narrativa, la moda i la dansa, entre altres disciplines.

«COPI» és el segon avançament de l’àlbum debut de Gigi Ros. Després de presentar «CULPA», aquest nou tema deixa entreveure la varietat d’estils i possibilitats que tindrà l’àlbum.
Veníem d’un beat fosc i electrònic amb un punt de sensualitat i ràbia, en canvi, «COPI» té una sonoritat que ens acosta a l’estil Jersey Club. Una barreja entre el house i el hip hop que es defineix com a «fast and aggressive dance music» resultat de l’escena club a Baltimore.

Amb referències i sàmplers de la cultura pop dels 2000s, «COPI» té un ritme per ballar amb molta energia, una producció vocal amb pitxes alterats i aguts fins a l’infinit que expliquen el viatge amb cotxe de dues persones i totes les escenes que van passant.
Res més important que el moment present i la sensació de no tornar a casa, una emoció constant de poder amb tot, d’enamorament, d’èxtasi, de velocitat amb un ritme frenètic i hedonista al màxim exponent.

- Publicitat -

Pau Alabajos publica el disc «Una Granota Viva A La Butxaca»

Una granota viva a la butxaca (RGB Suports) serà el nové disc del cantautor Pau Alabajos, que recull un grapat de versos de Vicent Andrés Estellés convertits en cançó. L’any 2024 es commemora el centenari del naixement del poeta de Burjassot i quina millor manera de celebrar-ho, que sumant noves adaptacions musicals al seu nodrit repertori estellesià: els treballs Pau Alabajos diu Mural del País Valencià de Vicent Andrés Estellés (Bureo Músiques, 2013) i Ciutat a cau d’orella (Bureo Músiques, 2018).

El títol de l’EP fa referència a uns versos del «fill del forner» que diuen «la vida ens era una sorpresa, / una granota viva a la butxaca», expressant així l’essència d’aquest nou projecte discogràfic, tota una declaració de principis: viure cada minut com si fora l’últim, aferrar-se a l’esperança amb totes les forces i defensar l’alegria com una trinxera.

- Publicitat -

Al·lèrgiques al pol·len tornen entre flames a ‘Carinyu meu’

Carinyu meu’ és el primer avançament del pròxim disc d’Al·lèrgiques al pol·len. Un tema que posa el focus en la vivència d’estar enamorada d’algú que ja no mereix el seu amor. Amb un to enfadat i desenfadat a parts iguals, la banda escriu amb força una història amb què totes ens podem sentir identificades.

Olivia Rodrigo, Cariño o Shego són alguns dels referents en què el grup s’ha inspirat per a trobar el so evolucionat que les acompanyarà a partir d’ara. ‘Carinyu meu’ és un tema amb sonoritat pop-rock -sense abandonar del tot la seva influència indie-, on les guitarres prenen protagonisme i arrasen amb un so trencat, que arriba amb la intenció d’allunyar-se de l’estètica més polida a què ens tenien acostumades amb els anteriors treballs.

En aquest senzill, el sextet ha fet un pas més enllà en la producció i ha encertat anant als estudis Pogo de Madrid, on s’ha trobat amb alguns dels productors de referència del moment com Ade (ex Hinds i actual Shangai Baby) i l’Epona (La Plata), amb qui han acabat produint el tema. També hi ha posat el seu art Joan Borràs, productor de confiança d’Al·lèrgiques al pol·len amb qui havien gravat els seus dos anteriors discs, i que aquest cop ha fet el mix, fent que aquesta combinació trobi el punt neuràlgic ideal entre un hit pop i una textura més ‘garajera’.

La banda comença la nova gira ‘L’amor està en flames’ el pròxim 19 d’abril a Sant Feliu de Llobregat.

- Publicitat -

Dagoll Dagom presenta els actes del 50è aniversari i el repartiment del nou Mar i Cel

Foto: David Ruano

Dagoll Dagom, la icònica companyia catalana, ha presentat aquest divendres 5 d’abril els actes de celebració del seu 50è aniversari i ha desvetllat el repartiment de l’última versió de Mar i Cel encapçalat per Jordi Garreta (Saïd) i Alèxia Pascual (Blanca). La nova reposició serà dirigida per Anna Rosa Cisquella i Miquel Periel i suposarà el seu comiat definitiu dels escenaris.

A més de Mar i Cel, la companyia també ha preparat diferents accions per celebrar el seu 50è aniversari. Un dels plats forts serà la gala La gran nit de Dagoll Dagom en el marc del Festival Grec 2024, on es representaran les escenes i cançons més emblemàtiques de cada musical, interpretades per actors i actrius que han format part de la companyia. Una exposició al vestíbul i en diferents espais del Teatre Victòria relatarà la trajectòria de Dagoll Dagom a través de fotografies, textos evocadors, materials i vestuaris. També s’editarà un catàleg commemoratiu especial amb imatges visuals dels moments més significatius de la seva trajectòria teatral, així com un disc en format vinil amb els millors temes musicals de Dagoll Dagom.

Els actes de celebració del 50è aniversari

Per celebrar els 50 anys de trajectòria, la companyia ha preparat un seguit d’accions amb l’objectiu de compartir records i experiències acumulades al llarg d’aquestes cinc dècades.

El tret de sortida d’aquesta celebració serà la gala commemorativa La gran nit de Dagoll Dagom l’11, 12 i 13 de juliol al Festival Grec. Un concert multitudinari amb l’Original Soundtrack Orquestra -format per quaranta-un músics i un cor de vint cantaires- i un grup de vint-i-sis artistes que han passat per la companyia al llarg d’aquests anys. L’actor, cantant i director Daniel Anglès dirigirà la vetllada, durant la qual sonaran les músiques i s’interpretaran les cançons més conegudes de la història de Dagoll Dagom. L’espectacle comptarà amb la participació d’actors i actrius com Víctor Arbelo, Roger Berruezo, Anna Castells, Mariona Castillo, Jordi Coll, Xavi Fernández, Guillem Fole, Elena Gispert, Eloi Gómez, Carlos Gramaje, Pol Guimerà, Júlia Jové, Mercè Martínez, Pep Molina, Muntsa Rius, Ana San Martín, Isabel Soriano, Teresa Vallicrosa i Mone, entre d’altres i amb la col·laboració de Pep Cruz, Elena Gadel, Àngels Gonyalons, Ivan Labanda, Ferran Rañé i Nina.

Un altre dels actes commemoratius serà una exposició-instal·lació que ocuparà el vestíbul i diferents espais del Teatre Victòria i que relatarà la trajectòria de Dagoll Dagom a través de fotografies, textos evocadors, materials i vestuaris. Una oportunitat de fer un viatge històric per les diferents produccions on el públic transitarà per tots els estils teatrals que Dagoll ha anat incorporant al llarg dels anys. Un recorregut heterogeni que va des de l’opereta fins al rock català passant pel gènere de teatre musical de creació.

La companyia també està preparant un catàleg commemoratiu especial que capturarà els moments més significatius de la seva destacada història teatral. El catàleg vol ser un record immersiu de l’univers Dagoll Dagom i inclourà imatges visuals de la darrera producció de Mar i Cel, així com una crònica apassionant de la trajectòria d’una de les companyies catalanes més transcendentals, amb emotives declaracions dels membres de l’equip de direcció.

La música també tindrà un paper destacat en la celebració dels 50 anys, amb l’edició d’un disc en format vinil amb els millors temes musicals de Dagoll Dagom, que anirà acompanyat d’un llibret amb les lletres de les cançons escollides i contingut fotogràfic dels espectacles, un objecte de col·lecció pels fans de la companyia.

El repartiment del nou Mar i Cel

Aquest divendres 5 d’abril Dagoll Dagom també ha donat a conèixer el repartiment del nou Mar i Cel que s’estrenarà al setembre al Teatre Victòria. Alèxia Pascual al paper de Blanca i Jordi Garreta al paper de Saïd encapçalen el repartiment del nou Mar i Cel. Pascual va ser la 3a finalista de la 2a temporada d’Eufòria, el talent show musical de 3cat. Garreta ha participat en obres de teatre com El Médico i en sèries com Cuéntame cómo pasó, Frente al Mar i Moebius.

Completen el repartiment Abel García com a Joanot, Albert Gràcia com a Hassèn, Berta Luna com a Idriss, Xavi Fernández que repeteix com a Don Carles, Eloi Gómez com a Ferran i Arquebisbe Ribera, Clara Renom com a mare de Saïd i Teresa, Sergio Escribano com a Malek i Soldat, Candela Díaz com a Maria i Dona Morisca, Esteve Roig com a Osman i Soldat, Cisco Cruz com a Salam, Baró de Dènia i Soldat, Albert Mora com a Felip II Rei d’Espanya, Albanès i Soldat, Anna Alborch com a Reina Margarida d’Àustria, Carme i Dona Morisca, Bittor Fernández com a Felip, Duc de Lerma i Caporal, Estel Aparicio com a Saïd nen i Montserrat, Carme Giner com a Rosa i Dona morisca, Biel Llongueras com a Adberrahïm i Idriss II, Guillem Ripoll com a Mut i pare de Saïd i Guillem Fole com a Mohamed i Soldat.

El nou Mar i Cel comptarà amb 20 intèrprets i una orquestra formada per 13 músics.

A Primera Fila hem pogut parlar amb tres dels protagonistes del repartiment, així com els històrics Joan Lluís Bozzo i Anna Rosa Cisquella, que ens han parlat del procés de càsting, de la història de Dagoll Dagom, així com del present i futur del teatre musical en català.

- Publicitat -

Habla de mí en presente estrena el seu nou disc «De todo se sale»

El grup de música llença un nou projecte amb lletres honestes i músiques que juguen amb diferents gèneres. Onze cançons i un interludi que parlen sobre processos de transformació i els diferents cicles en relacions d’amistat, amor i dol. Cinc amics que ens conviden a una festa. Bombo, violins i guitarres salvatges, completament lliures.

“De todo se sale” està dividit en quatre cicles en que trobem tot tipus d’emocions diferents; des de la toxicitat dins l’amor fins l’adrenalina que aquest ens aporta al principi, passant també per relacions d’amistat. Amb la col·laboració de diferents artistes, com Meritxell Neddermann o Triquell, el grup ens presenta un projecte musical amb la idea principal que tot en aquest món té sol·lució i sempre hi ha un forat per escapar, si fa falta. També compten amb l’atreviment que els caracteritza. “De todo se sale” és pop eclèctic per la pista de ball, intensitat escènica.

Habla de Mí en Presente són una de les bandes més singulars del panorama musical català. Està format per cinc joves de Paris, Lübeck, Barcelona i Portocolom, que amb les seves cançons han revolucionat l’escena musical independent, cultureta, queer, catalana i de retruc, l’espanyola. 

«De todo se sale» tindrà una gira que consolidarà el grup com una de les formacions musicals més potent del panorama. Aquesta començarà a la Sala Apolo el 18 de maig i continuarà per Catalunya, Espanya i Europa. Els podrem trobar a festivals com el Palencia Sonora, Mallorca Live Festival o el Vida, entre d’altres.

- Publicitat -

Novetats de la setmana: The Libertines, Conan Gray, The Black Keys, Vampire Weekend

Primera setmana d’abril amb força noms propis de l’escena internacional, des de The Libertines i el seu «All quiet on the eastern esplanade», passant per Conan Gray i «Found heaven». També tornen amb nova música The Black Keys «Ohio players», mentre que Vampire Weekend presenten «Only God was above us». Uns altres que també editen disc són X Ambassadors «Townie» o el viral Benson Boone amb «Fireworks & rollerblades» amb el qual es presenta.

Feeder editen el doble disc «Black / Red»; «All’s well» és el més nou de Jesse McCartney, i pel que fa als MAGIC! editen «Inner love energy».

A casa nostra tenim nous treballs de Habla de Mí en Presente o el comiat dels Xeic! amb «15 anys».






- Publicitat -

Xeic! tanquen etapa amb «15 anys»

Xeic! presenten un treball de cinc cançons inèdites titulat ’15 anys’, un viatge entre allò ancestral i allò modern per celebrar els 15 anys damunt l’escenari i posar fi a la seva carrera musical. En aquesta nova entrega, Xeic! ens convida a un viatge a través de la seva trajectòria amb vivències aplicables a diferents situacions vitals, amb l’esperança i optimisme com a protagonistes. Mantenint el seu estil que tant els caracteritza, també exploren amb una sonoritat moderna i electrònica, més similar al seu darrer treball ‘Delta’ (Picap, 2019).

Durant tot aquest 2024, la formació originària de Rasquera, oferirà un gran comiat que també servirà per celebrar els seus 15 anys sobre els escenaris -la banda no incorpora el còmput l’any 2020 a causa de la pandèmia-. Durant tot aquest temps i amb vuit discos editats, Xeic! ha realitzat més de 400 concerts arreu del territori català, França, País Basc i Suïssa, tocant a les millors places i festivals, i compartint escenari i col·laboracions amb els millors artistes del panorama musical català.

- Publicitat -

Auxili i Santa Salut clamen contra la ultradreta a ‘One Shot’

El sud sempre serà el nostre nord però el 2023 ens ha deixat un País Valencià marcat per l’entrada en tromba de la ultradreta a les institucions i un reguitzell d’aturades i comiats musicals valencians. Quan sembla que tot està perdut, però, un últim dispar, un nou one shot, un altre colpet a la barra i un nou hit amb noves barres infestades d’anís i weed. «One Shot» és la darrera col·laboració dels valencians Auxili i la MC sabadellenca Santa Salut, un tast musical on es troben dues generacions que brinden per resistir i molestar davant l’ofensiva del feixisme i la ultradreta.

«One Shot» és un hit en forma de colpet on Auxili i la Santa criden ben fort contra la censura i reivindiquen l’ús de la nostra llengua i les lluites veïnals de barri i de poble, un crit en forma de single contra les polítiques de dretes que ens tornen a intentar ofegar arreu. Amb la coproducció musical de Toni Fort «Pollet» de ZOO i Joan Marc Pérez, Auxili abracen a «One Shot» el rap i els sons electrònics més que mai, amb les col·labos de DJ Trapella als scratchos i Manu Pardo a la trompeta, sense deixar de banda la seva empremta de reggae combatiu 100% marca de la casa.

- Publicitat -

‘Cases als arbres’ la nova cançó de Paunezz i Ven’nus

Paunezz i Ven’nus s’han unit per fer una col·laboració plegats, on tractaran un tema força candent que parla del sense sentit de viure en un pis extremament petit dins una ciutat gegant.

Paunezz després de dos anys de silenci ha publicat la versió de ‘La cançó del lladre’ ara fa dues setmanes, també ha anunciat dos concerts que farà a Barcelona i Badalona.

‘Cases als Arbres’ és el títol de la nova cançó de Paunezz i Ven’nus, acompanyada d’un videoclip gravat en un terrat de Barcelona.

Els cantants acostumen a reivindicar accions o fets que afecten generació rere generació, però sobretot a les crisis que estan patint els joves avui dia (la COVID-19, la crisi financera i la crisi d’habitatge) on no obtenen cap resposta a les seves preguntes.

L’artista igualadí i la sabadellenca es fan preguntes com: Hem de viure, de fet, a les ciutats? Hem de trobar sentit a allò que no ens en fa? I si poguéssim tornar a viure a la casa de l’arbre del terreny dels avis? Els dos cantants van començar autoeditant-se les seves pròpies cançons i proposar noves temàtiques en català: el feminisme, els triangles amorosos, la precarietat…

‘Cases als arbres’ ja havia sigut cantada en alguns concerts, però fins ara no havien decidit gravar-la.

- Publicitat -
- Publicitat -

El més vist

Les 50 cançons catalanes més populars de la llista

Aquesta setmana arribem a l'edició 500 de la Primera Llista i per celebrar-ho hem preparat algunes publicacions especials. Una d'elles, tal com vam fer...