La XXI edició dels PREMIS ARC, s’ha celebrat avui, 29 de novembre, al Teatre de la Llotja de Lleida.
The Tyets, La Mushkaa, Los 80 Principales, Festival de la Porta Ferrada, Love of Lesbian i Alba Careta, són alguns dels guanyadors d’aquesta edició dels PREMIS ARC.
Durant la celebració de la gala hem pogut gaudir de les actuacions del Ramon Mirabet, Alidé Sans, Maruja Limón i Julia Blum.
Per segon any consecutiu, els Premis ARC s’han celebrat a Lleida per continuar potenciant la contractació artística a aquesta província, equilibrar culturalment el territori i garantir l’accés a la cultura per igual a tota la societat.
GUANYADORS ARC 2023
ARTISTA O GRUP REVELACIÓ
La Mushkaa
MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP DE JAZZ, MÚSICA CLÀSSICA O MÚSICA TRADICIONAL
Alba Careta
MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP D’AUTORIA PRÒPIA
The Tyets
MILLOR GIRA D’ARTISTA O GRUP PER A PÚBLIC FAMILIAR
El Pot Petit
MILLOR GIRA DE GRUP DE VERSIONS O TRIBUTS
Los 80 principales
MILLOR GIRA D’ORQUESTRA O GRUP DE BALL
Orquestra Selvatana
MILLOR GIRA INTERNACIONAL D’ARTISTA O GRUP
Love Of Lesbian
MILLOR PERIODISTA O PROGRAMA MUSICAL
Allò Que No Sona
MILLOR PROGRAMACIÓ DE FESTA MAJOR
Festes del Tura
MILLOR PROGRAMACIÓ D’ESPAI MUSICAL O SALA DE CONCERTS
Nova Jazz Cava (Terrassa)
MILLOR PROGRAMACIÓ DE FESTIVAL I/O CICLE DE CONCERTS DE MITJÀ O GRAN FORMAT
Festival de la Porta Ferrada
MILLOR PROGRAMACIÓ DE FESTIVAL I/O CICLE DE CONCERTS PETIT FORMAT
Festival Càntut. Cançons de tradició oral
VITTARA és la sinergia de l’Uri (guitarres i veus), el Fèlix (bateria), el Tuliv (baix) i el Pol (guitarres i teclats). Quatre nois de Barcelona que també representen a la nova generació d’artistes joves catalans tot i que potser ells no idolatren com d’altres a Rosalia ni a Bad Bunny, ni els veuràs ballant a TikTok. Ells són més de Radiohead o d’El Mató a un Policia Motorizado, i de sortir per l’Heliogàbal.
Es van donar a conèixer a principis del 2022 al costat de Julieta amb el seu EP conjunt ‘dosmilset’. Un petit disc preciosista amb cinc cançons que anaven des del pop a l’indie, passant pel rock clàssic amb guspires electròniques, que acompanyaven lletres que giraven entorn l’amor, la nostàlgia i la rutina. Els referents musicals llavors eren El Petit de Cal Eril o La iaia.
En aquest gairebé dos anys VITTARA s’han establert amb força dintre de la nova escena indie pop catalana. No són uns desconeguts. I, evidentment, ho han d’agrair a aquell disc «dosmilset’, però també als seus darrers senzills ‘Meteosad’, ‘No M’ha Servit de Res (NMSDR)’, ‘Sovint’, amb la col·laboració de Triquell, i «Caus a Terra». Quatre cançons que, a més, han significat l’avançament del seu primer llarga durada «INCÒGNITA BRUTAL»
«INCÒGNITA BRUTAL» és un recorregut per l’estat d’ànim de VITTARA. Deu peces musicals que, tot i estar plenes d’energia, són molt íntimes i introspectives. Té cabuda l’amor, el desamor, però també l’angoixa per la incertesa de la vida i la por pel futur. Gran sensibilitat lírica que evidencia una maduresa precoç de la banda barcelonina que és capaç de trobar un equilibri perfecte amb una sonoritat molt potent més propera, ara, a la de grups com Carolina Durante o Cala Vento.
«INCÒGNITA BRUTAL» està produït conjuntament entre Joan Cabré i Pol Guardiola, enregistrat a EM Estudi i SoundGood Records, i masteritzat per Víctor García a Ultramarinos.
La dotzena edició del Festival Strenes tornarà a transformar aquesta primavera la ciutat de Girona en l’epicentre musical dels Països Catalans gràcies a les estrenes en directe de les principals novetats discogràfiques i els nous espectacles més esperats de la temporada. Fins avui el festival havia anunciat estrenes sonades com les dels nous discos dels Oques Grasses que estrenaran el nou escenari de l’Strenes al Palau de Fires de Girona amb un concert inicial de Mama Dousha, un dels artistes revelació d’aquesta temporada; de Guillem Gisbert, el cantant de Manel, que ja ha exhaurit les entrades de les dues actuacions a les Escales de la Catedral, de la Ludwig Band que presentarà el disc Gràcies per venir també a les Escales de la Catedral, després d’haver guanyat el Premi Talent Gironí i dels Figa Flawas, que presentaran «LA CALÇOTADA», el seu segon disc, que publiquen al febrer, a La Mirona.
Avui se sumen a aquestes actuacions, més noms tan esperats com els de Blaumut, que presentaran per primera vegada en directe el nou disc que publiquen a la primavera a l’escenari icònic de les Escales de la Catedral, o el d‘Els Amics de les Arts que també publicaran nou disc a la primavera i que presentaran al Teatre Municipal i Ginestà que mostraran per primera vegada en directe també al Teatre Municipal les cançons del seu quart treball que es publica a la primavera i que comptarà amb cançons ja publicades com «De tot el món» o «Em bategues». Una altra de les sorpreses d’aquesta dotzena edició és el retorn dalt dels escenaris de la cantant Russian Red, una de les artistes més fascinants i sorprenents que ha tingut l’escena indie estatal. Després d’anys sense publicar disc ni fer gires, torna als escenaris per presentar a comarques gironines les cançons d’un nou minielepé cantades per primera vegada en castellà. Els menorquins Pèl de Gall, una de les bandes de referència de l’escena pop rock balear, presentaran a La Mirona les cançons del seu nou disc, que veurà la llum a la primavera.
Per altra banda, Jim, la flamant guanyadora de la segona edició d’Eufòria, farà el seu primer concert a comarques gironines a l’Auditori per presentar algunes cançons pròpies que combinarà amb les millors actuacions del programa. L’Strenes també viurà l’estrena gironina de més discos que veuran la llum a la primavera, com el setè de Xarim Aresté que publicarà al març i presentarà al Teatre Municipal o el quart de Roba Estesa del que ja han sonat les cançons de pop urbà «LNTMNT», «Stikinlova» i «EL <3 A 1K» i que presentaran a La Mirona de Salt. El cantautor mallorquí Joan Miquel Oliver portarà dalt de l’escenari del Teatre Municipal les cançons del seu setè LP en solitari, «Electronic Devices», publicat a principis d’octubre, amb un nou format, que és un quartet que incorpora per primera vegada un baix, en aquest cas el de la baixista Stefi Lusini; i els sabadellencs 31FAM interpretaran en directe el seu darrer disc, «x si ens veiem en una altra vida», publicat a mitjans d’octubre, a La Mirona, amb un nou espectacle que incorpora cos de ball, músics en viu i efectes lumínics. Per altra banda, el cantautor flamenc de Jerez de la Frontera, Raule, presentarà nou disc a La Mirona i les cantants Paula Valls i Maria Hein, estrenaran els seus nous discos «Començar de nou» i «Tot allò que no sap ningú», en un escenari de Girona que s’anunciarà pròximament.
El Festival Strenes també acollirà espectacles molt especials com el concert de cloenda a les Escales de la Catedral protagonitzat pel nou espectacle de The Tyets, un dels grans grups del moment que farà dos passis. També el nou espectacle de la cantant, compositora i productora Julieta a L’Auditori, que arribarà a Girona consagrada com una de les artistes pop catalanes amb més projecció arreu de l’estat. Uns altres artistes que reapareixen després de cinc anys en silenci són els Gossos. El grup format per Natxo Tarrés, Juanjo Muñoz, Roger Farré i Oriol Farré, torna amb la voluntat d’homenatjar el seu públic més fidel amb una gira de deu concerts que comença a L’Auditori i que posarà punt i final als seus trenta anys de trajectòria. Lildami presentarà al Teatre Municipal nou espectacle amb banda, igual que El Kanka, que a L’Auditori tornarà als seus orígens amb una gira acústica en solitari, en què repassarà els grans èxits de la seva trajectòria.
Finalment, el cantautor Quimi Portet celebrarà al Teatre Municipal els seus 25 anys de carrera dalt de l’escenari amb l’espectacle «Si plou, ho farem al Festival Strenes». En aquests anys, el vigatà ha publicat deu àlbums d’estudi que han suposat una important aportació a la música en català sempre amb un univers propi on el rock’n’roll es transforma en vehicle de pensament, dinamo d’ironia i corretja de transmissió d’allò que Dylan va convertir en alta literatura.
La resta d’artistes es presentaran el mes de febrer. Les entrades pels nous concerts anunciats es posen a la venda avui a les 20h al web del festival.
AVANÇAMENT DE PROGRAMACIÓ
STRENES 2024
5 D’ABRIL
Ginestà – Teatre Municipal
Raule – La Mirona
6 D’ABRIL
Xarim Aresté – Teatre Municipal
Quimi Portet – La Mirona
Figa Flawas – Teatre Municipal
12 D’ABRIL
Els Amics de les Arts – Teatre Municipal
Gossos – L’Auditori
Roba Estesa – La Mirona
13 D’ABRIL
El Kanka – L’Auditori
31 FAM – La Mirona
19 D’ABRIL
Russian Red – Teatre Municipal
Julieta – L’Auditori
20 D’ABRIL
Jim – L’Auditori
Lildami – Teatre Municipal
Joan Miquel Oliver – Teatre Municipal
La Fúmiga – La Mirona
27 D’ABRIL
Oques Grasses + Mama Dousha – Palau de Fires
3 DE MAIG
La Ludwig Band – Escales de la Catedral
Blaumut – Escales de la Catedral
4 DE MAIG
Guillem Gisbert – Escales de la Catedral
(2 passis a les 19:30h i a les 22h)
5 DE MAIG
The Tyets – Escales de la Catedral
(2 passis a les 18h i a les 20.30h)
Sherman Kellyel va compondre «Dancing In The Moonlight» l’any 1969 i va ser popularitzada per Toploader a finals dels 90. La cançó va salvar l’autor després d’una experiència traumàtica quan va patir un accident, i va crear aquesta cançó amb la qual va imaginar una realitat alternativa i superar tot el procés de recuperació. I és que està clar que, només escoltar les primeres notes, aquest tema et transporta a un altre univers.
Sara Roy se la fa seva i la publica sota el nom de «Ballant sota la lluna», una adaptació d’aquest clàssic al català. Un dels seus temes preferits de finals dels anys 90, que sempre li ha transmès quelcom especial. Després d’investigar-ne la història i portar-la al terreny pop més característic de Sara Roy, l’ha treballat amb Jordi Pinyot a l’estudi i l’ha acabat de fer créixer Genís Trani, en matèria de producció.
L’època adolescent i més enamoradissa és la que ha inspirat a Sara Roy per aquest tema. És un cant a gaudir de la sexualitat amb llibertat, sense pors, sense vergonyes, segons la manera de sentir i pensar cadascuna. Aquesta realitat alternativa de la que parlava Sherman Kelly, un món sota la llum de la lluna on res importa, on tot és bonic, i abraça fort.
«Ballant sota la lluna» segueix l’estel de «Ja no m’importa», el seu darrer llançament, però aquesta vegada s’ha volgut trobar una sonoritat més brillant, més màgica i menys gamberra. És per això que sentirem tocs disco i ballables, que arriben al seu punt més àlgid a les tornades.
BLEACHERS – ALMA MATER
ALT-J – BREEZEBLOCKS
PAOLO NUTINI – JENNY DON’T BE HASTY
FOO FIGHTERS – TIMES LIKE THESE
TAME IMPALA – BORDERLINE
ARCTIC MONKEYS – 505
THE NEIGHBOURHOOD – SWEATER WEATHER
THE GASLIGHT ANTHEM – GET HURT
BEADY EYE – IZ RITE
LIFE OF DILLON – OVERLOAD
THE WALTERS – I LOVE YOU SO
PHOEBE BRIDGERS – MOTION SICKNESS
FOY VANCE, ELTON JOHN, ED SHEERAN – GUIDING LIGHT
JOSÉ GONZALEZ – HEARTBEATS
TV ON THE RADIO – WOLF LIKE ME
DR DOG – WHERE’D ALL THE TIME GO?
Els Amics de les Arts publicaran un nou disc el març de 2024. Es dirà «Les paraules que triem no dir» i arribarà un any després de «Allà on volia». De fet el grup ja va dir que seria com una segona part o continuació d’aquell disc.
El 2023 ha estat intens pel trio català amb un bon any de concerts, col·laboracions amb altres artistes i l’obra de teatre al costat de Minoria Absoluta.
Abans no acabin l’any encara tenen alguns concerts pendents, entre ells dos a La Paloma, de Barcelona.
La banda barcelonina continua sorprenent amb la seva capacitat creativa per a presentar un short film de 15 minuts amb 6 noves cançons amb el ja conegut grup de músics i artistes, El Colectivo, format per alguns dels noms més destacats del panorama musical barceloní. En aquesta ocasió compta amb la col·laboració de Ahyvin Bruno de Las Karamba, Compota de Manana, Queralt Lahoz, Niño Maldito, Adala, The Sey Sisters, Desiree Diouf, Marcio Ramírez i J O H A; entre d’altres.
«X» és el nom de la nova experiència musical i audiovisual que proposa La Sra. Tomasa. Un videoclip sense precedents en el qual l’espectador passa per 7 ambients diferents per a aconseguir una experiència totalment immersiva. Així és com ens conviden a ballar amb els sons llatins de Compota de Manana i Ahyvin Bruno. Queralt Lahoz i Niño Maldito aprofiten la intimitat que espelma l’habitació per a fer una demostració del trap-flamenc amb una actuació potent i càlida alhora, que combina amb els ritmes tenebrosos i els versos àgils de Niño Maldito. Pugem cap a les escales de la casa, per a conèixer el món interior de l’Adala que pren forma per a donar pas a una cançó, amb pinzellades de soul i sons africans de The Sey Sisters i Desiree Diouf. La ultima col·laboració pren lloc a la terrassa. Amb una graellada i envoltats de bons amics, La Sra. Tomasa, J O H A i Marcio Ramírez celebren una festa amb una cançó que combina el rap i la rumba.
Amb aquest «X» acomiaden al trajecte que han fet juntament amb El Colectivo per centrar-se a la creació del seu nou disc, on La Sra. Tomasa explora les seves insaciables ganes d’innovar en el panorama musical actual amb un disc que a més celebrarà els seus 10 anys de formació.
«X», ja disponible en primícia a Youtube. Arribarà a la resta de plataformes aquest divendres 01 de desembre.
Roger Padrós ens presenta «El Mirall», el tercer single de què serà el seu pròxim projecte. Un senzill amb el qual es comença a ampliar la paleta de colors d’un disc que estarà ple de clarobscurs.
«El Mirall» és l’aparença. Aquella força invisible que moltes vegades ens empeny a amagar-nos darrere d’un personatge. També és la pressió estètica, mediàtica i artística, de necessitar ser perfecte. I la por. La por a no estimar-nos; o que no ens estimin tal com som.
La cançó compta amb la producció de Joan Borràs i dels màsters se n’ha ocupat en Xasqui Ten.
Arcade Fire, Massive Attac, Underworld, The Prodigy, Jungle, Floating Points, Alvvays, Ezra Collective o Parcels són alguns dels noms confirmats per la propera edició del Bilbao BBK Live.
Tampoc faltaran al cartell: Khruangbin, Ralphie Choo, Sen Senra, Jpegmafia, Noname, Overmono, Death From Above 1979, Queralt Lahoz, Nerve Agent, airu, Zea Mays, El Columpio Asesino, Mulatu Astatke, Jimena Amarillo, Folamour AV o Los Bitchos i altres artistes encara per confirmar.
El festival tindrà lloc de l’11 al 13 de juliol a Kobetamendi. La prevenda a preu especial es podrà adquirir fins el divendres. A partir de les 10.01 començarà la venda.
El festival Alma arribarà els mesos de juny i juliol al Poble Espanyol i enguany ho farà amb grans noms de l’escena internacional com Jamie Cullum o Queens of the Stone Age, que acaben de ser anunciats i se sumen als ja confirmats Take That o James Blunt, així com Vetusta Morla, Glen Hansard i Valeria Castro.
Les entrades es posaran a la venda aquest dijous a les 12 del migdia.
Enguany també està prevista una edició a Madrid, on ja s’han confirmat noms com Deep Purple o Jamie Cullum.
Després del seu últim àlbum «Klima» en què se’n destaquen èxits com ‘Torno en Mi’ o ‘Saber Tornar’, Adala n’estrena un de nou amb el nom de «Delta» amb un nou concepte que farà reflexionar als seus oients, el subconscient, «tot allò que fem instintivament», tal com ens diu en el seu nou tema ‘La gent Corrent’.
Mitjançant instruments com el saxo, la trompeta, la bateria, el baix, el cantant de reggae posa la veu i la lletra juntament amb Quim Simó i Otger Ibers a un nou disc dedicat a «tota aquella gent amb qui comparteix un mateix subconscient», en què no perd la seva essència que el caracteritza. En aquest nou àlbum compost per 10 cançons en què cadascuna tracta un tema diferent, hi podem trobar dues col·laboracions que deixen molt entusiasmats als seus fans; aquestes són amb Elane al tema ‘Cançons Per Caminar’ i amb Tribade a ‘Amor del Barri’.
Lletres que fan pensar
Un dels trets característics i diferencials de la nova obra d’Adala és la lletra de les seves noves cançons que giren sobre el tema de la subconsciència. Entre elles trobem una dedicatòria a les persones que ja no hi són, però que «ressonen en els seus pensaments» com per exemple a la cançó ‘Cançons per Caminar’. A part de temes nostàlgics, també es destaca la crítica i reivindicació en els temes de ‘La Mafia’, ‘Fes-ho tu’ o ‘Rumors’. A més a més, ens parla de la maduresa i del pas del temps com per exemple a ‘La Pols’. Finalment, el cantant ens deixa una cançó on ens parla dels seus orígens i infantesa anomenada ‘D’on Vinc’, la qual ens ajuda a conèixer-lo una mica més.
Stay Homas van anunciar divendres passat que s’acomiadaven dels grans escenaris de manera indefinida amb un gran concert al Poble Espanyol de Barcelona el 25 de gener de 2025. Les entrades es van posar a la venda diumenge i en menys de 10 hores es van exhaurir.
És per aquest motiu que Stay Homas ha obert una segona data pel dia abans, 24 de gener de 2025. Les entrades ja es poden comprar al web del grup.
Després de 5 anys intensos carregats de concerts memorables per tot el globus i una col·lecció de cançons que han enamorat a persones de tot el món, el trio tancarà etapa amb IN THE END, un espectacle especial i inoblidable que a la vegada serà el concert inaugural del festival GuitarBCN de 2025.
Aquesta setmana arribem a l'edició 500 de la Primera Llista i per celebrar-ho hem preparat algunes publicacions especials. Una d'elles, tal com vam fer...