Antitertúlia Akiton

La música es pot escoltar de moltes maneres diferents. Els més joves escolten música des de plataformes com Spotify, els que no som tan joves potser tirem més de Youtube o inclús ens descarreguem alguna cançó al mòbil sense anuncis i els més nostàlgics escolten música directament de la ràdio, en disc o fins i tot en vinil, gràcies a un tocadiscs  que tenien de joves que han pogut arreglar amb peces comprades per Amazon.

En totes aquestes maneres d’escoltar música n’hi ha una que és comú a totes les generacions i es la de fer-ho en directe. Els concerts serveixen per escoltar música però també per sentir amb la música, serveixen per estar més a prop i connectar d’alguna manera amb el o els artistes que hi ha dalt de l’escenari, que sí, que potser ja has connectat abans amb ell o ella dins del teu cotxe desentonant una cançó del seu repertori però és diferent. La connexió que hi ha entre el grup o el/la cantant i el seu públic és més propera i real quan estàs en un concert perquè compartiu una cosa que poques vegades es pot esdevenir: el lloc.

Quan comparteixes un lloc o un context amb l’artista, la manera d’escoltar les seves cançons pren una dimensió diferent. Ja no importa la cançó, importa l’experiència, col·lectiva o individual, que experimentes mentre l’escoltes i aquesta experiència fa que visquis la música d’una manera única.

Aleshores, si considerem tan important l’experiència de sentir la música en directe perquè hi ha persones imbècils que quan van a un concert es dediquen a fer la tertúlia enmig de la pista sense respectar les peces musicals i donant l’esquena a l’artista? Com es pot tenir tanta falta d’empatia?

És preocupant com aquesta tendència en esdeveniments en música en directe està anant a l’alça últimament. Quan el públic està més pendent de la tertúlia que de la música en un concert vol dir que consideren la música per ambientar i això provoca que tota la màgia que et pugui donar el moment de connexió amb l’artista desaparegui. Però tant se val no? Ja veurem un tiktok del concert després.

Dit això, cal dotar els concerts del respecte i la importància que mereixen i sobretot, cal gaudir-los com es mereixen. Això sí, si trobo a algun imbècil que no em deixa gaudir del concert que estic escoltant, potser m’invento un “pogo” per fotre-li un cop de colze a l’esquena “sense voler” perquè calli. Encara que sigui un concert de Guillem Gisbert o de Socunbohemio. Amb ganes, esforç i fúria pots treure un “pogo venjatiu” d’on sigui.

- Publicitat -

Viña Rock: de ser l’alegria de molts a tornar-se l’al·lèrgia de moltes

Grex, de moment, l'única dona que figura al cartell de Viña Rock 2025
Grex, de moment, l'única dona que figura al cartell de Viña Rock 2025

La nova edició del conegut festival de música Viña Rock, que se celebra cada primavera a Villarrobledo ha començat amb mal peu. De l’1 al 3 de maig de 2025 milers de persones es traslladaran a aquest municipi de la província d’Albacete per gaudir de la música. O més ben dit, dels músics.

Ahir es va revelar el cartell de l’edició de 2025, de fet, només un petit avançament d’alguns dels artistes que es podran veure aquest maig vinent. L’anunci ha sigut assenyalat a les xarxes socials de manera gairebé immediata, ja que hi ha una clara absència de veus femenines en aquest cartell provisional. Dels trenta-cinc artistes que hi ha anunciats de moment, només hi apareix una dona: Grex. Podríem considerar que en són quatre si ens fixem en els integrants dels grups: Xana Lavey (membre de Mägo de Oz), María José Luna (de Califato 3/4), Maria Astallé (del grup Ítaca Band). La resta de grups estan formats majoritàriament per homes, i no pas per pocs. La Raíz, per exemple, és una banda formada per deu homes; en el cas de La Sra. Tomasa en són set (tot i que algunes persones pensessin que era una dona, tal com sembla indicar el nom).

L’avançament del cartell promet molts artistes més, però haurien de ser moltes més per poder arreglar aquesta escassa paritat que han mostrat fins ara. Una selecció que ha rebut crítiques merescudes. És realment sorprenent que a un país que és amfitrió de nombrosos festivals, encara ara segueixin anunciant-se cartells amb tan poca presència femenina. I no serà perquè no hi ha dones amb un gran potencial i ganes de mostrar la seva música. Rocío Saiz, per exemple, és una de les dones que ha alçat la veu a través de les xarxes per denunciar aquest fenomen que, malauradament, no ha sigut puntual en el cas del Viña Rock, sinó que fa temps que és present: “Llevamos más de 15 años con la misma situación y nada mejora”.

Un altre aspecte a tenir en compte és que qui s’adona d’això són elles, costa trobar homes que es posicionin i assenyalin decisions com aquestes. Una absència de dones als cartells que va acompanyada d’una absència d’homes en la denúncia. Tampoc cal generalitzar, s’ha de dir que sí que n’hi ha que s’han mostrat reticents a la proposta del cartell del Viña Rock 2025, com ara el duo masculí Los Voluble, però realment són pocs els qui ho critiquen.

Una de les xarxes socials on hi ha hagut més rebombori respecte a aquesta polèmica és “X“. En aquesta plataforma el Viña Rock ha sigut anomenat de mil maneres amb malnoms com “Viñahombres”, “Señoros Rock”, “Testosterona Rock”, etc.

Que passi això al segle XXI és preocupant, i que a més a més sigui a una escala tan gran, a un festival on va tantíssima gent, és realment sobtant i alarmant. Fets com aquests mostren que ni els mateixos organitzadors (que probablement no són organitzadores) tinguin cura de la paritat en el cartell. En casos com aquests, les dones que es reivindiquen enmig d’un territori tan masculinitzat, se senten silenciades perquè fa anys que els festivals reben crítiques d’aquest estil, però sembla que no se les escolten massa.

- Publicitat -

Sexenni ens obren les portes d”El club de la sisena hora’

Després de fer les seves primeres passes com a grup fa poc més de dos anys i esdevenir una de les bandes del moment, Sexenni no ha parat de generar èxits com ‘De Lao’, ‘Supernova’ o ‘Grup de Pop’, un tema on el grup revelació lleidatà i el duet mataroní de moda, The Tyets, ho estan petant molt i molt fort! Però si algú pensava que amb això la feina estava feta és que no coneix als Sexenni. Els Beatles de Lleida han fet el hit d’aquest estiu: ‘La Faràndula’, on a més, s’ha sumat una de les DJ’s més cotitzades del país per fer el REMIX: la DJ Trapella! Aquests darrers temes són avançaments del seu nou àlbum que publicaran l’any vinent i el presentaran en directe a la Sala Apolo el 27 de març. Sens dubte, serà el treball i any més important dels de Lleida!

Ara, Sexenni presenta nou senzill: ‘El Club de la Sisena Hora’, una cançó que continua explorant el món de la festa, mostrant com és la vida a les primeres hores del matí quan encara està en marxa. La cançó pinta una imatge divertida i una mica salvatge de la vida nocturna en un ambient de festa que sembla no tenir fi. Aquest llançament ve de la mà d’un videoclip dirigit per Alba Muñoz que documenta la vida dels membres d’aquest exclusiu club.

- Publicitat -

Ginestà anuncien EP pel 2025, concert a l’Apolo i estrenen ‘Només viure’

Foto: Helena Palau

Ginestà, una de les bandes més destacades del pop català actual, presenta el seu nou single “Només viure”, que dona nom al seu pròxim EP, previst per l’hivern de 2025. Després de l’èxit de temes com “La meva sort”, “De tot el món” o “Amor estacional”, aquest nou treball pretén seguir la línia conceptual del seu àlbum anterior, VIDA MEVA.
“Només viure” és una cançó carregada d’energia i vitalitat, que parla sobre el coratge de tornar a viure amb confiança i il·lusió després de moments difícils. Amb un missatge d’empoderament, la cançó transmet optimisme i celebra la bellesa de viure intensament. La producció del lleidatà Pep Saula acompanya perfectament aquest to positiu, amb una atmosfera que convida a llançar-se de nou a la vida.

Gravat entre els mesos d’agost i setembre a Royuela Studio, aquest single també compta amb un videoclip dirigit per Eloi Román i produït per Sol Naixent Studio rodat a Roda de Ter, Manlleu i el Delta de l’Ebre. El vídeo, protagonitzat per la Júlia Serrasolsas, narra la història d’una noia que decideix perseguir el somni de ser cantant, reflectint així el missatge de la cançó: atrevir-se a viure plenament.

Ginestà han aprofitat aquest primer avançament per anunciar que presentarà l’EP Només viure en directe el 21 de març de 2025 a la Sala Apolo de Barcelona dins el festival Guitar Bcn, en un concert que promet ser una festa de celebració de la vida.

- Publicitat -

Entrevista a miquel: “Potser deixo la música. Les prioritats de la vida canvien”

En Miquel acaba de publicar el seu primer disc en castellà, anomenat “Ñ”, una sàtira a la història i cultura espanyoles, amb el seu toc personal, que alguns han entès i altres no.

Hem quedat amb ell per parlar-ne i tal com vam dir a la darrera entrevista, li hem fet en castellà, perquè carai si ell ha pogut fer el disc així nosaltres també podem fer una conversa diferent. No crec que repetim però al final ho hem pogut salvar.

Ens ha parlat del disc, dels motius de fer-lo, també ens ha explicat que el futur és incert, que potser deixa de cantar i que a ell li motiva més escriure o produir. No sap si farà concerts de presentació però ara mateix no ho té en ment.

Esperem que no deixi la música i que pugui continuar emocionant-nos i fent-nos sentir coses amb el seu talent i mirada del món i de la vida.

- Publicitat -

Entrevista a la P.A.W.N Gang: “A banda de ser un grup de música, som un grup d’amics”

Queda només un dia d’espera per a poder gaudir d’ “ASHO KE Li DiUAN TRAP“, el nou àlbum dels pares del trap en català, la P.A.W.N Gang. Un nou treball que, segons han explicat a l’entrevista, reflecteix un gran moment del col·lectiu i promet ser la continuació del seu llegat a la indústria.

Amb aquest nou projecte, el grup de música urbana torna a respawnejar per oferir-nos 12 temes amb un so més madur però amb aquella essència que sempre els ha caracteritzat ja que, al cap i a la fi, són un grup d’amics.

Aquesta tarda parlo amb Yung Mare i Hacha Dastral perquè m’expliquin el que “ASHO KE Li DiUAN TRAP” ha significat per ells i el seu procés de creació. A més, aprofitarem per comentar i reflexionar una mica sobre la seva llarga trajectòria musical i tot el que els ha acompanyat al llarg d’aquests anys.

- Publicitat -

Liam Payne mor en caure d’un tercer pis d’un hotel

Liam Payne ha mort als 31 anys després de caure d’un tercer pis d’un hotel, a l’Argentina, segons han confirmat fonts oficials. La caiguda hauria estat des d’uns 13 o 14 metres, fet que li han provocat una mort immediata.

Les primeres informacions apunten que la policia hauria estat sol·licitada a l’hotel, durant la tarda del dimecres, per un empleat que alertava de la presència d’un home agressiu que podria estar sota els efectes de drogues o alcohol. El mitjà TMZ apunta que Payne hauria estat actuat de forma erràtica durant tota la tarda al vestíbul de l’hotel. També expliquen que l’haurien hagut d’ajudar a arribar fins a la seva habitació.

Els fiscals argentins que investiguen el cas apunten que tot fa pensar que el músic estava sol quan va caure, segurament amb algun tipus de brot fruit de l’abús de substàncies. Segons apunten a l’habitació hi havia una sèrie de substàncies que acreditarien una situació prèvia de consum d’alcohol i drogues.

Per la posició com va quedar el cos i les lesions, el músic no va tenir cap acte reflex per protegir-se, fet que fa pensar que podria haver-se precipitat totalment inconscient.

L’habitació s’ha trobat amb objectes destrossats, plena de medicaments com Clonazepam, i altres que s’estan analitzant.

El músic va formar part de One Direction fins a la seva dissolució, i en solitari va editar un sol disc “LP1”, l’any 2019.

El seu grup ha emès una nota de comiat signat per la resta de components on afirmen estar completament devastats per aquesta tràgica mort del seu estimat germà i company. De forma individual també s’han expressat Harry Styles, Louis Tomlinson, Niall Horan i Zayn Malik.

- Publicitat -

Sandra Bautista arrasa als Premis Andrea Parodi de Sardenya i rep 6 guardons

Sandra Bautista arrasa als Premis Andrea Parodi de Sardenya (Itàlia) i rep 6 guardons al concurs de world music més important a escala internacional.

És la primera vegada en 17 edicions que una cançó en català guanya el concurs internacional Andrea Parodi. La cantautora de Barcelona s’ha endut el Premi Absolut, el Premi de la Crítica, el Premi Bianca D’Aponte Internacional i 3 mencions a la Millor Música, el Millor Arranjament i el Premi dels Joves de la Sala. Tots ells per la seva cançó Cartografia, inclosa en el seu darrer àlbum autoproduït Intuir el tigre.

El concurs, que ret homenatge a la figura d’Andrea Parodi, va seleccionar 9 de les més de 300 inscripcions d’artistes de tot el món. Durants els dies 10, 11 i 12 d’octubre, els participants van actuar al Teatro Massimo de Cagliari, amb dues cançons pròpies i una reinterpretació d’una cançó de Parodi. Amb les butaques plenes, les vetllades es van retransmetre en directe per les principals cadenes de ràdio i televisió italianes i van comptar amb la participació d’artistes convidades com l’argentina Teresa Parodi.

Sandra Bautista, acompanyada de Guiu Cortés al baix i Dani Tejedor a la percussió, va escollir Pandela per a la versió que homenatjava Parodi, donant-li un gir per rumba catalana que ningú esperava. Alhora, va vestir amb un subtil punt d’havanera la seva cançó Cartografia, tot portant a l’illa italiana dues de les senyes d’identitat de la música catalana. El públic va rebre la proposta amb un aplaudiment aclaparador que preveia una victòria per unanimitat.

El jurat, conformat per 50 músics i periodistes italians i 9 crítics internacionals, va proclamar-la com a vencedora absoluta, atorgant-li els tres premis principals i tres mencions honorífiques. Amb això, Bautista ha rebut una beca de 2.500€, la creació d’un videoclip professional i la possibilitat d’actuar a festivals associats com Mare e Miniere (Sardenya), Jazz in Sardegna, Folkest (entre Venècia i Àustria), Bianca d’Aponte (Nàpols), Mo’l’estate Spirit Festival (Puglia), Festival del Torto (Sicília) o el mateix Premi Andrea Parodi 2025 (Sardenya).

No és la primera vegada que la cantautora afincada a Barcelona guanya un guardó. Amb tan sols 28 anys, ha rebut 27 premis en certamens catalans com el Sona9 i nacionals com el Certamen de Cantautors d’Elx, el Certamen de Joves Compositors de la Universitat Loyola de Sevilla o el Premi a la Millor Banda Sonora del Festival Internacional de Cinema d’Almagro.

- Publicitat -

“Brat and it’s completely different but also still brat”, un nou concepte de Brat

Brat

És indiscutible el protagonisme que Charli XCX ha tingut aquest estiu. Amb la publicació del seu “Brat” no només introduïa un nou àlbum, sinó un concepte que semblava moure masses, el món semblava tenyir-se amb el seu color més característic. Aquesta idea de jove rebel i atrevida ens atrau. Poden ser els ritmes, la lletra o l’actitud de la cantant, però l’àlbum té alguna cosa que s’enganxa. És automàtic; escoltar l’àlbum i alguna cosa dins nostre es torna una mica brat, ens tornem una mica més rebels, més lliures. Ens contagiem de l’essència “Brat”. 

Sovint passa, que quan hi ha un èxit tan gran com el que hi ha hagut amb aquest àlbum, l’artista prova d’explotar-ho; fent diferents versions canviant el ritme, fent les cançons en acústic i fent petites col·laboracions. Sovint això implica que l’àlbum es perd, la voluntat de voler explotar-lo al màxim fa que el concepte de l’àlbum es desdibuixi. En canvi, això no passa aquesta vegada. 

El nom del projecte ens deixa molt clar el que ens hi trobarem “Brat and it’s completely different but it’s also still brat”. A l’àlbum no trobem només col·laboracions, on les altres veus apareixen en un parell de frases o en el pont de la cançó. Aquí hi trobem, com diu el títol un concepte completament diferent, però que segueix sent el mateix, segueix sent Brat. 

Abans de la publicació de l’àlbum, van aparèixer dues pioneres: ‘Guess’ amb la col·laboració de Billie Eilish i ‘Girl, so confusing sometimes’ amb Lorde. El públic va rebre amb els braços oberts aquests dos senzills, que van donar la llum verda (verd brat) a la resta de l’àlbum.  Amb aquests temes ja es veia la idea que seguiria l’àlbum, les col·laboracions no s’adaptarien amb calçador al propi tema, sinó que seria la cançó, que s’adaptaria a l’estil de cadascú dels col·laboradors. D’aquesta manera es crea un concepte nou de brat, una nova versió de cada cançó que representa a l’àlbum original, però també és una nova aportació. 

Entre tantes col·laboracions és molt complicat triar-ne una, però la més sorprenent, sense dubte és Bb Trickz. Ja feia temps que es sentia el rumor, però això no ha rebaixat les expectatives. ‘Club classics’ compleix totes les expectatives d’una cançó amb l’esperit Brat al 100%. És una cançó divertida, atrevida i que juga amb la barreja d’idiomes per encaixar perfectament dins el concepte de l’àlbum. 

Un dels encerts de l’àlbum, és la gran varietat de col·laboracions, que engloben a un públic molt ampli. Trobem noms com The 1975, Ariana Grande o Bon Iver entre molts altres artistes. La diversitat d’artistes tan coneguts permeten que tothom tingui alguna cosa a escoltar dins de “Brat and it’s completely different but also still brat”. Es podria veure com una campanya estratègica, però tot i que sigui així només podem dir que ha funcionat al 100%. 

Hi ha cançons que destaquen en l’àlbum original, i en aquesta versió no es queden enrere. És el cas de ‘I might say something stupid’ amb The 1975, ‘Everything is romantic’ amb Caroline Polacheck o ‘Girl, so confusing sometimes’ amb la Lorde, que, segons el meu parer, és la joia de la corona. 

“Brat and it’s completely different but also still brat” és, en general, un molt bon àlbum. Un àlbum que aglutina gustos musicals molt variats i que ens anima, a treure aquesta part rebel de dins, a ser una mica més Brat cada dia. 

- Publicitat -

Entrevista al DJ K-ZU: “El que em diferencia dels altres DJ és que jo produeixo música”

El Joan Casu o més conegut com a K-ZU és un DJ de Taradell que barreja música catalana amb reggaeton i techno. “El meu avi”, “No volem ser”, “Hora dels adéus” i “Els Segadors – remix” són alguns dels remix que ha produït ell mateix.

Aquesta setmana hem parlat amb ell i ens ha dit que està molt content en com el seu públic està rebent les seves creacions. El K-ZU ens ha comentat que s’enllorgulleix molt del tour d’enguany “K-ZULINA TOUR” i dels més de 50 bolos que ha fet arreu de Catalunya.

A través de les seves xarxes socials, el DJ va anunciar el dilluns l’estrena d’una nova gira del 2025 “K-ZU LIVE SHOW” on el seu objectiu és anar a una Festa Major i que es converteixi en un festival de música. Màquines de confeti i gralla en directe seran algunes de les sorpreses que es podran veure en el nou show.

Si voleu saber d’on va sorgir la idea de fer un remix dels Segadors amb el Nil Canyelles, com serà aquest nou tour del 2025 i molt més, podeu mirar l’entrevista que li vam fer.

- Publicitat -

Fila Indie – 4×04

TRACKLIST

CIRCA WAVES – WE MADE IT
LUNA BAY & VERA KEBBE – ALL IN
COLDPLAY – GRAVITY
THE BLACK KEYS & DANNYLUX – MI TORMENTA
BEACH BUNNY – CLUELESS
COIN – ALONG FOR THE RIDE
DAMIANO DAVID – SILVERLINES
LEON BRIDGES – PEACEFUL PLACE
HALF.ALIVE – SOPHIE’S HOUSE
BLINK-182 – TAKE ME IN
THE CURE – ALONE
PEACH PIT – MAGPIE
THE RIONS – TIME WILL TRY
TEEN JESUS AND THE TEASERS FT. SOFTCULT – DULL
THE MOWGLI’S – I’M GOOD
GUILLEM GISBERT – ESTUDIANTINA

- Publicitat -

The Tyets, Figa Flawas o La Fúmiga al Viña Rock 2025

El Viña Rock ha presentat un bon grapat de confirmacions per la propera edició d’un festival que tindrà lloc de l’1 al 3 de maig a Villarrobledo, i que comptarà amb un bon grapat d’artistes catalans com The Tyets, Figa Flawas, La Fúmiga, Itaca Band, La Raíz, La Sra Tomasa, Senyor Oca o Auxili entre altres.

Entre la resta de cartell figuren Mago de Oz, Talco, Reincidentes o Sínkope.

Els abonaments ja estan a la venda al web d’un festival que ha rebut algunes crítiques a la xarxa per la poca presència femenina en les primeres confirmacions anunciades.

- Publicitat -
- Publicitat -

El més vist

Les 50 cançons catalanes més populars de la llista

Aquesta setmana arribem a l'edició 500 de la Primera Llista i per celebrar-ho hem preparat algunes publicacions especials. Una d'elles, tal com vam fer...