El Cabró Rock acaba de fer públic el cartell complet pel seu 5è aniversari, que se celebrarà els pròxims 13 i 14 de juny a Zona Esportiva de Vic. Després de congregar fins a 30.000 assistents en la seva passada edició, aquest any el festival Cabró Rock es proposa batre rècords de nou, i torna amb un dels cartells més ambiciosos de la història de la música dels Països Catalans.
Si el festival ja havia anunciat La Raíz i Oques Grasses com a caps de cartell, ara al cartell complet s’hi sumen artistes de primer nivell com Mushka, The Tyets, Figa Flawas, Els Catarres, Els Pets, Doctor Prats, La Fúmiga, Ginestà, Gea, Maria Jaume, Los Manolos, Maig, Les Que Faltaband, DJ Trapella o DJ Nàtura.
Com ja es va anunciar des d’un primer moment, i ara confirmant un cartell de primeríssim nivell, el festival ve disposat a celebrar el seu 5è aniversari convertint-se en el més multitudinari de la història de la música dels Països Catalans.
Quan falten encara 5 mesos pel festival, s’està a punt d’igualar la xifra d’entrades venudes de l’edició del 2024, i es preveu que totes les entrades d’aquest any s’esgotin abans del festival. Les últimes entrades disponibles actualment es poden trobar al web www.cabrorock.cat.
La cantant gironina JULS presenta “Aquesta olor”, un single de pop electrònic amb una bona dosi de tecno que utilitza les olors com a metàfora dels records que defineixen la vida. La cançó reflexiona sobre com els petits moments poden arribar a tenir un significat profund amb el pas del temps i és un homenatge a la importància de viure amb intensitat i valorar el present abans que es converteixi en nostàlgia.
“Aquesta olor” ha estat treballada de la mà del productor Genís Trani amb qui JULS està produint totes les cançons del que serà el seu disc debut i del qual ja ha avançat “Papallones”, que ha estat durant els mesos d’octubre i novembre la segona cançó que més ha sonat a les ràdios catalanes i que ja supera les 100K reproduccions només a Spotify, i la balada “Perquè no ho dic” que va publicar com a regal de Nadal fa unes setmanes.
El videoclip, dirigit per Tramaliats -amb qui ja va treballar pel seu primer videoclip “Papallones”- i rodat a Sant Antoni de Calonge i Girona, capta moments quotidians de l’artista gaudint del present i de la gent que l’acompanya en el seu camí vital. Les imatges, incloses algunes enregistrades per la pròpia JULS, reforcen el missatge de la cançó de viure la vida intensament.
Amb aquesta nova proposta, JULS es reafirma com una de les artistes emergents més prometedores de l’escena catalana i manté l’expectativa pel que serà el seu esperat àlbum debut.
Joan Masdéu publica una revisió de No en tens prou, un dels seus singles més icònics, amb la col·laboració de Dan Peralbo. La nova producció explora altres paisatges sonors, amb pinzellades electròniques i arranjaments que la recondueixen cap a estadis més enèrgics i ballables i amb alguna reminiscència de bandes com The Strokes, Franz Ferdinand o Arctic Monkeys.
Aquest és el tercer single d’un seguit avançaments que Masdéu està publicant durant aquests mesos i que formaran part d’un nou disc que veurà la llum la primavera de 2025, per celebrar els 15 anys de trajectòria en solitari. L’àlbum comptarà amb la revisió d’algunes de les cançons més rellevants de la seva discografia, amb la col·laboració d’artistes com Xoel López, River Omelet o Dan Peralbo, a més d’algunes cançons noves.
Sota la producció, gravació i mescla de Dani Ferrer (Love of Lesbian, Egon Soda, Mi Capitán), No en tens prou s’ha gravat als estudis Santa Rita de Mataró i El Congost de Barcelona, amb Dan Peralbo (veu), Quim Xicoira (baix), Iol Cases (bateria), Litus Guilera (guitarra), Dani Ferrer (teclats, sintetitzadors) i Joan Masdéu (veu i guitarra). Mastering, Ángel Medina.
Aquest dimarts era la data on Beyoncé anava a oferir un gran anunci, qui sap si relacionat amb la tercera part de la seva trilogia musical o potser amb una nova gira mundial. Sigui com sigui aquest anunci ha estat posposat a una data futura, a causa dels terribles incendis que han afectat la zona de Los Angeles i que han deixat una vintena de persones mortes. Així mateix, l’artista ha donat 2,5 milions de dòlars a tots els damnificats pels incendis.
Un altre que també ha modificat els seus plans previstos és The Weeknd, que havia de publicar el disc “Hurry up, tomorrow” el 24 de gener i finalment ho farà una setmana més tard. Per altra banda el concert de presentació al Rose Bowl ha estat cancel·lat. El músic també pensa a ajudar a tota la comunitat que ha perdut les seves llars.
Nine Inch Nails tenien previst anunciar gira mundial aquest dimarts però també ho han posposat perquè no ho troben adequat.
Els Grammy segueixen endavant el dia 2 de febrer, però s’han cancel·lat totes les festes previstes per aquest esdeveniment. Pel que fa als Oscars, les nominacions es donaran a conèixer el 23 de gener, una setmana més tard del previst.
El festival Petits Camaleons fa un pas més per apropar la música als infants i després de l’èxit del seu festival de Sant Cugat els propers mesos es podran gaudir d’alguns concerts d’artistes renom en un horari adequat per la quitxalla.
El primer d’ells tindrà lloc el 15 de febrer a la Sala Apolo amb un artista que sempre atrapa al públic familiar en Miki Núñez, que presentarà el seu últim disc “La partida”.
Tal com passa al festival de Sant Cugat, hi haurà zones de signatures i fotografies, espais reservats per a nenes i nens, volum reduït, horaris conciliadors, repertoris adaptats, pàrquing de cotxets i molt més.
Entrades a la venda al web del festival, on podreu veure les pistes sobre els nous concerts que arribaran els propers mesos.
El proper dijous 16 de gener creadors de contingut, figures públiques i influencers es reuniran a Barcelona per una causa solidària: recaptar fons per a associacions d’afectats de l’esclerosi lateral amiotròfica. L’esdeveniment es realitza en honor a les figures de l’exfutbolista Juan Carlos Unzué i l’activista Jordi Sabaté.
Entre les associacions beneficiàries hi ha la Fundació Catalana d’ELA Miquel Valls i l’Associació ELAdos, els qui treballen per millorar la qualitat de vida daquestes persones i impulsar la recerca. L’organització ha activat dos canals de recaptació: la venda d’entrades ia través de la plataforma gofunme.
La jornada, que es retransmetrà per Twitch i televisió al canal Esport 3, constarà de dos partits. El primer jugat entre influencers i al segon, el equip que es proclami vencedor tindrà l’honor de competir contra exfutbolistes de renom. Hi haurà a més actuacions musicals i discursos a càrrec de afectats i associacions.
L’organització espera tornar a posar sobre la taula la realitat dels més de 4.000 afectats per l’ELA al nostre país. El 10 d’octubre passat va ser aprovada per unanimitat l’anomenada Llei ELA, la qual malgrat pretendre millorar notablement la qualitat de vida de les persones afectades, encara no s’ha implementat. Figures afectades per la malaltia com Jordi Sabaté, que ha exercit com a activista durant anys, han mostrat recentment la seva decepció sobre això i fins i tot ha arribat a demanar perdó a xarxes socials per “no ser caut i donar falses esperances a persones malaltes d’ELA a Espanya”. No és el primer a denunciar la inacció política i mostrar la seva disconformitat amb les gestions al respecte aquesta llei.
El febrer de l’any passat, es va fer viral el discurs de l’exfutbolista i activista Juan Carlos Unzué al Congrés durant unes jornades per l’ELA. Tot i que aquestes declaracions van ser en el context que encara no s’havia aprovat la llei, part d’aquest discurs retruny avui dia: “Necessitem fets, necessitem accions. El que no tenim els malalts d’ELA és temps per perdre. Volem tenir la possibilitat de viure dignament abans de morir”.
A hores d’ara, no sé amb quanta gent he tingut la conversa sobre que, avui dia, tot (o quasi tot) està inventat; que no podem anar gaire més enllà. Que la típica frase que deien els teus avis de “el 2020 anirem amb cotxes voladors” era una simple fantasia provocada pel massiu boom de “taquillazos” de ciència-ficció de principis dels vuitanta. Tanmateix, des que soc petit, m’he pres amb força escepticisme aquest tipus d’afirmacions. La meva imaginació ha sigut sempre massa ambiciosa com per creure’m que tot estava inventat, prenent sempre com a exemple la versatilitat i constant evolució de la música.
Qui en plena dècada dels seixanta s’hauria aventurat a dir que en només deu o quinze anys hauria sorgit i popularitzat un nou gènere com el hip-hop? Encara més, qui hauria imaginat que aquest gènere que bevia d’altres com el funk o soul dels seixanta, seria el pare de la música urbana, un gènere encara més complex, ramificat i heterogeni que, actualment, s’ha apoderat del món? I ara, al que vull arribar. Qui fa deu anys hauria previst que actualment sorgeixen o es popularitzen infinitat de nous subgèneres urbans que, en molts casos, segueixen tendències i són tan efímers com aquestes? Doncs, ara sí, jo crec que absolutament ningú.
A mode de disclaimer previ, no estic gaire a favor del terme “música urbana” perquè sento que és una definició que, de manera poc precisa i mandrosa, engloba una gran varietat d’estils musicals (creats principalment per artistes negres o llatins de comunitats marginades) en una única massa homogènia, evitant així reconèixer la riquesa i diversitat culturals d’aquestes. Un fet que, prenent d’exemple discursos d’artistes com Tyler The Creator, entre d’altres, en definitiva desprèn connotacions racistes i etiquetes segregadores. Tot i això, com que aquest debat donaria per un altre article sencer, en aquest, m’agradaria centrar-me en un altre afer, un procés que actualment està patint aquest gènere i que va molt relacionat amb la tessitura global de les xarxes: les tendències i la seva caducitat.
I és que actualment, en un món que es mesura en tendències i on el ritme de vida és cada cop més ràpid, la immediatesa està a l’ordre del dia en qualsevol àmbit: entreteniment, moda, música… Tendències rere tendències i rere tendències, les quals, cada cop més, duen incorporades una data de caducitat més curta. I per què? Doncs perquè avui dia ens avorrim molt d’hora de les coses i en necessitem de noves tota l’estona, quantes més, i de manera més immediata, millor. I així les vambes de 150 € que ara la gent adora, d’aquí a pocs mesos estaran ja passades de moda. Una dinàmica que es trasllada perfectament al món de la música.
I és que des que em vaig començar a submergir a fons en el panorama urbà (tant anglosaxó, com espanyol o català) ara ja fa uns quants anys que no sabria dir amb certesa quants subgèneres en forma de tendència han passat ja pels meus auriculars. Des que vaig començar amb la “Sound Cloud Era” de 2015 o l’explosió d’un so nou i inèdit al mainstream amb “Whole Lotta Red, (2020)” de Playboi Carti als Estats Units, que no han parat de sortir onades de “subgèneres” (si els hi puc dir així) que es popularitzen ràpidament i mouen a una gran massa de gent, tant audiència com artistes, creant així tendències.
Fa uns anys eren el rage, el drill o el hyperpop. Un any enrere era impossible no creuar-te per xarxes socials o Spotify un jersey, new jazz, afrobeats… I ara, estan per tot arreu, sobretot, el jerk, glo, detroit, sexy drill… I sí, tot i que sembli que he dit els primers noms que m’ha passat pel cap, existeixen i, la majoria, han arribat amb molta presència al panorama espanyol i català i, en més o menys mesura, han creat tendència. I que passa si creen tendència? Doncs que com he avançat prèviament, gradualment son més efímers. Els consumidors, igual que amb l’exemple de les vambes, ens avorrim molt ràpidament, i les cançons de drill que fa uns anys regnaven el nostre Spotify i portaven molts artistes a jugar amb aquests beats, ara ja són una mica repetitives i hi ha gent per Twitter afirmant que aquesta tendència està cremada. I, per tant, aquells artistes que beguin d’aquell so, hauran de ser més versàtils, reinventar-se i adaptar-se constantment (un fet que en cap cas seria negatiu sinó fos perquè són el consum efímer o discogràfiques el que forcen aquest canvi).
De la mateixa manera, cal considerar una nova lletra dins de l’equació: la necessitat de la proliferació de l’artista. Tot i que les dades específiques sobre la freqüència de llançaments no són públiques, estudis actuals de l’IFPI o Nielsen exposen que les tendències actuals indiquen que els artistes han d’adaptar les seves estratègies de publicació per satisfer la demanda d’un públic hipnotitzat per “l’ara i el ja”. Per tant, ser més prolífers. Per què, a banda de Frank Ocean i pocs més, quants artistes poden permetre’s el luxe d’estar-se més d’un parell o tres d’anys sense treure bona música, sense no publicar nose-quants EP o la meitat de cançons d’un àlbum en forma de single per mantenir-se en l’algoritme i els auriculars de la gent? Malauradament crec que ben pocs.
En definitiva, m’agradaria remarcar com tota la immediatesa i tendències que he esmentat prèviament estan deixant una gran empremta en la forma de crear i moure música. Tot i que m’he centrat en el gènere urbà, perquè és del que més conec, és una dinàmica estesa arreu del món sense entendre de gèneres ni àmbits que reflexa el món on vivim. Una dinàmica on, malauradament cada cop més, preval la quantitat, imminència i tendència que no pas la qualitat, creativitat i autenticitat d’un treball, tot i que aquesta contraposició resulti ser compatible en certs casos.
Chappell Roan ha estat la guanyadora del BBC Sound of 2025, amb la qual es distingeix l’artista que el famós mitjà considera que tindrà un bon recorregut musical durant els propers mesos.
L’artista ve d’un 2024 on no ha parat de triomfar amb temes com ‘Good Luck, Babe!’, així com del seu debut editat el 2023 “The Rise and Fall Of A Midwest Princess”. Aquest any està previst que publiqui el seu segon treball.
Els BBC Sound of han reconegut en edicions anteriors a artistes com Adele, Sam Smith, Mika, Ellie Goulding, Jesse J, Keane o 50 Cent.
Molt bon dia i molt bon any a tothom!!! Si pensàveu que ja m’havia cansat… doncs (de moment) no!! Tornem aquest 2025 amb més música que mai. Perquè estic seguríssim que serà un any increïble, ja veureu.
NOVETATS:
Una de les notícies d’aquest any, i només estem a la primera setmana de gener, ha estat el release del nou disc de Bad BunnyDeBÍ TiRAR MáS FOToS, amb el que molts diuen que retorna al seu prime. Encara no m’ha donat molt de temps d’assumir el disc i valorar-lo sencer, però de moment pinta molt bé. Com a mínim millor que l’anterior. M’agrada el seu homenatge a Puerto Rico, tornant a les arrels amb grans temes com “BAILE INoLVIDABLE”, una salsa de 6 minuts que no us podeu perdre. També m’ha agradat molt “LO QUE LE PASÓ A HAWAii” i “LA MuDANZA”, dues de les seves cançons més reivindicatives. Si sou fans del Bad Bunny més reggaetonero, les dues primeres del disc, per mi també molt top.
Durant aquests nadals, ha sortit “Hello, Hi”, una nova cançó de la Little Simz, que espero de veritat que actuï com a avís de que aquest 2025 tindrem un nou disc, de la que per mi és de les millor raperes del panorama, tot i que aquest any s’ha vist una mica eclipsada per la Doechii. Tant de bo una col·laboració.
I també de sorpresa, hem pogut gaudir d’un nou single del xicu, “aye”, amb el que obra l’any 2025 després d’un 2024 de només èxits, amb el llançament de SACRIFICIS, i col·laboracions estel·lars amb Maria Hein i souto. El nou tema, si em pregunteu, un banger, com ja ens té acostumats.
Fa uns quants mesos vaig descobrir Puño Dragón, un grup emergent d’indie-rock nacional, provinents d’Astúries, amb temes com “EL BAILE DEL AIRE”. Aquest últim any han fet un boom fins assolir els 30k de monthly listeners, i tot apunta a que seguiran creixent aquest 2025. Aquesta setmana han tornat amb “HARÉ LO QUE PUEDA”, amb el que preparen un segon disc, Juegos violentos.
Si busqueu una cançó ideal per començar el cap de setmana, escolteu “Disco Nap”, el nou single dels francesos Polo & Pan juntament amb Metronomy. Funk, electrònica, bon rotllo i ganes de ballar. Els veurem al BBK aquest any!
Una de les millors notícies per a mi aquesta setmana, és el retorn de Giveon. Un dels meus artistes preferits de neo-soul, que porta des de 2022 bastant aturat, i avui ha fet un comeback amb “Are You Even Real” una col·laboració amb Teddy Swims. Hi ha rumors d’un nou disc aquest 2025, i jo només espero que siguin realitat. Escolteu-lo, perquè té una de les millors veus masculines que he escoltat. Encara tinc al cap el seu concert al Primavera… brutal.
Al veure les novetats d’avui, m’he topat amb el nom de Joy Crookes, estrenant tema conjuntament amb Vince Staples. Em volia sonar el seu nom, i al entrar al seu perfil he vist que ja tenia guardada “Early”, un temazo amb Jafaris que vaig tenir molt en bucle. Es tracta d’una artista emergent de UK de només 22 anys, amb origens de Bangladesh, que fusiona pop, soul i R&B. I ho fa també en temes com la nova “Pass The Salt” que m’ha encantat, també gràcies al gran vers del Vince, que segueix en plena forma.
I acabem la ronda de novetats amb “REAL”, el nou tema de Lluc, amb el que inicia els releases del deluxe de VAM NÉIXER PER FER AIXÒ, dels quals anirà traient un tema cada divendres, fins a finals de mes. “REAL” torna a ser un hit amb ritmes afros, produït pels ja habituals Gela i Jamzz. No falteu el 13 de febrer a la Nau, juntament amb Ultralone.
DESCOBRIMENTS:
Aquesta setmana he vist una de les pel·lícules de l’any. Parlo de Bird de l’Andrea Arnold. La banda sonora és espectacular, i a part de portar a la gran pantalla els millors temes de Fontaines D.C., m’ha permès recuperar un clàssic de Blur que avui us vull recomanar: “The Universal”. Preciosa.
I també vaig tenir la sort d’anar a veure Le Congrès ne marche pas al teatre, obra també fantàstica que finalitza amb “Le Dernier Jour du Disco”, hit de l’últim disc de la cantant disco-pop francesa Juliette Armanet, que també podeu escoltar veient el seu videoclip.
És molt possible que no estigui descobrint res si us parlo de Oklou. Tot i que ja va destacar amb el seu disc Galore al 2020, ha estat una de les artistes revelació d’aquest 2024. I és que l’artista, cantant, productora i dj francesa ha tornat amb nou material, del qual us vull recomanar “family and friends” i “harvest sky”. Dos temes on experimenta amb l’hyperpop intimista, l’R&B i l’electrònica
I per acabar, un dels descobriments d’aquest inici d’any per mi, ha estat el de bby, una banda de London que oscil·la entre el pop i l’indie-rock i dels quals he descobert aquests dos temes: “hotline” i “Kinky” del seu disc 1 publicat el passat juliol. Si us agrada per exemple Royel Otis, no us els perdeu.
Després d’arrasar per tot el Regne Unit amb totes les entrades exhaurides al desembre, The Amazons arrenquen el 2025 llançant el seu nou single: ‘ My Blood ‘. En col·laboració amb els seus amics i companys de gira Royal Blood, el tema és l’últim extret del seu proper àlbum, 21st Century Fiction, que sortirà a la venda el 9 de maig. Produïda per Mike Kerr i amb Ben Thatcher a la bateria, ‘ My Blood ‘ és una peça triomfal de rock eufòric, llest per a grans escenaris. “
Per què seguim endavant quan les coses van malament i tot el que sentim és ‘stop’? ”, es pregunta el vocalista Matt Thomson.“ ‘ My Blood ‘ és una exploració de per què, quan realment creus en alguna cosa, pots empènyer-te més enllà del punt de dolor. No és una cosa que puguis intel·lectualitzar, és una cosa que sents. Amb l’edat arriben més responsabilitats, obstacles i raons per abandonar. Però a ‘ My Blood ‘ volia il·lustrar una força fora del nostre control, molt dins nostre, que abandona aquest pensament racional ”. El quart àlbum d’estudi de la banda, 21st Century Fiction , és el so d’“ un home de vint anys, lluitant contra ideals poc realistes de masculinitat i una sensació de promesa incomplerta ”, envoltat d’“ un món ple de caos ”.
Tres anys després del seu últim disc, la banda llança el seu cinquè àlbum, Hard Times, una obra carregada d’emocions i energia que mostra la seva contínua recerca artística i la seva ambició per assolir “una mica més” a cada nou projecte. Sota la producció de Neal Sugarman, The Excitements han treballat amb una determinació infrangible, suor i un profund amor pel seu so, per lliurar al seu públic un dels seus treballs més apassionats i sofisticats fins ara.
Inspirats pels rics sons afroamericans dels anys 60 i 70, The Excitements ofereixen una poderosa fusió de R&B, Soul, Funk i Jazz que ret homenatge a aquesta època daurada de la música sense deixar de sonar actual. Aquest àlbum porta el seu amor per aquests gèneres a un nivell superior, consolidant el seu estil únic i lliurant algunes de les seves composicions més aconseguides.
Hard Times es compon principalment de temes originals, encara que també inclou una sorprenent i electritzant versió de My Life’s Right de Chris Bell, del llegendari grup Big Star. La banda ha convertit aquesta cançó en un número de Soul potent i vibrant, que ressona amb el seu característic estil enèrgic.
Hard Times convida a sentir, reflexionar, ballar i estimar. The Excitements capturen l’essència del Soul, però porten la seva música més enllà, creant una cosa que desafia les etiquetes. Ja sigui en un club o en un escenari en viu, Hard Times promet ser tota una revelació per al públic.
Aquesta setmana arribem a l'edició 500 de la Primera Llista i per celebrar-ho hem preparat algunes publicacions especials. Una d'elles, tal com vam fer...