Madonna ha compartit una imatge a les xarxes socials al costat del productor Stuart Price, amb el qui ja va treballar a “Confessions on a Dancefloor”. De fet a la publicació que ha penjat l’artista es pregunta sobre una possible segona part del disc.
Sembla que l’artista s’hauria deixat veure per un estudi de gravació i ara es confirma que ha estat treballant amb el productor, amb el qui publicaria nova música el 2025. Segons ha explicat Madonna, aquests mesos han estat medicina per la seva ànima, i escriure cançons i fer música són les úniques àrees de la seva professió on no ha de demanar permís a ningú.
Ja han passat més de 5 anys des del darrer treball de la reina del pop però des de llavors l’hem pogut escoltar triomfant a ‘Popular’ amb The Weeknd.
Adele torna a viure un suposat cas de plagi pel seu tema ‘Million Years Ago’, després del primer, on es rumorejava que podria haver copiat la cançó turca ‘Acilara Tutunmak’ de Ahmet Kaya.
Ara ha estat un jutge brasiler qui ha ordenat la retirada de ‘Million Years Ago’ de totes les plataformes digitals, per ser un suposat plagi del clàssic de la samba ‘Mulheres’, escrita per Toninho Geraes i interpretada per Martinho da Vila.
L’ordre del jutge manifesta que s’acabi l’edició i distribució o comercialització de la cançó, des de qualsevol plataforma digital. La demanda amenaça a Sony i Universal amb una multa de 8.000 dòlars per acte d’incompliment.
L’advocat de Toninho Geraes sol·licita uns 160.000 dòlars per prejudicis morals i sortir acreditat a la cançó d’Adele.
KATE BOLLINGER – WHAT CAN I GIVE YOU
HORSEGIRL – 2468
SAY LOU LOU – BLUE RUIN
SEAROWS – CALICO
DEAD GOWNS – IN THE HAZE
HOVVDY – FOREVER
THE KILIANS – MR SMITH
COURTING – PAUSE AT YOU
FRIKO – PRIDE TRIALS
MICHAEL KIWANUKA – ONE AND ONLY
FLEET FOXES I COLE PULICE – TM
ADRIANNE LENKER – FEEL BETTER
HOMER I HETHER – FOREVER AND EVER AND EVER
DAYDREAMERS – WE DON’T NEED TO DO FOREVER
ALMOST MONDAY – JUPITER
MEDIUM BUILD – DAD’S 4RUNNER
PITY PARTY (GIRLS CLUB) – MOMENTARY BLISS
Avui s’han fet públics els noms dels guanyadors dels PREMIS ENDERROCK DE LA CRÍTICA 2025, elaborats a partir de les votacions de 40 periodistes musicals dels Països Catalans. La selecció forma part de la llista dels 100 millors discos catalans de l’any publicada cada any per la revista. Els experts han reconegut els millors treballs discogràfics de l’any en 10 categories, que enguany incorporen el millor disc de rock i el Premi Especial del Jurat. La gala de la 27a edició dels PREMIS ENDERROCK DE LA MÚSICA CATALANA se celebrarà a L’Auditori de Girona el 6 de març del 2025.
L’àlbum Nostàlgia Airlines (Bankrobber) de Maria Jaume ha estat escollit Millor Disc de l’Any, un reconeixement que consolida la cantant mallorquina com una de les figures més rellevants de l’escena musical en català. L’artista, que ja havia recollit el guardó a millor disc als PREMIS ENDERROCK DE LA MÚSICA BALEAR segons la crítica i el públic, s’ha endinsat en nous camins estètics, fusionant pop i electrònica amb una visió crítica de la seva illa. És el tercer any consecutiu que una artista femenina lidera la llista dels 100 millors discos catalans, rànquing que reflecteix la vitalitat i diversitat del sector.
El reconeixement a Millor Artista de l’Any ha estat per al duet vallenc Figa Flawas, que amb el seu treball La calçotada (Halley Records) han revolucionat l’escena del pop urbà gràcies a una combinació única de ritmes com la rumba, la salsa, el tecno i la batxata, creant un èxit rotund i ple de sensualitat.
El grup osonenc Oques Grasses ha estat reconegut amb el Millor Disc de Pop per Fruit del deliri (Halley Records), una proposta fresca i desbordant d’originalitat que juga amb sonoritats diverses, des del rap dels noranta fins al reggaeton i les guitarres surferes.
El premi al Millor Disc de Músiques Urbanes ha estat per a la maresmenca Irma Farelo, més coneguda com a Mushka, pel seu primer llarga durada, SexySensible (Dale Play Records). Una obra que combina sensibilitat i erotisme en nou cançons plenes d’energia i capacitat comunicativa, incloent-hi col·laboracions destacades com la de Bad Gyal.
Com a Millor Disc de Folk, el duet Tarta Relena ha estat premiat per És pregunta (Latency), un treball que reflexiona sobre el pensament tràgic i les incerteses del futur. Amb un estil magnètic i enigmàtic, el duo vocal barceloní continua explorant noves dimensions artístiques i literàries que les situen com a referents del gènere.
La categoria de Millor Disc de Cançó d’Autor ha reconegut l’obra de Mar Pujol, que amb el seu disc Cançons de rebost (Hidden Track Records) ha creat una col·lecció de temes acústics que capturen la màgia de la natura i els sentiments profunds amb una força tel·lúrica i íntima.
En la categoria de Millor Disc en Llengua No Catalana, el guardó ha estat per al senegalès resident a Catalunya Momi Maiga, pel seu segon treball com a solista, Kairo (Segell Microscopi). El seu virtuós àlbum combina la kora amb violí, violoncel i percussions, oferint una música rica i imponent que ha captivat tant el públic com la crítica.
El Millor Disc Revelació ha recaigut en el projecte de Mama Dousha pel disc Only Hits (Promo Arts Music). El projecte, liderat pel barceloní Bruno de Fabriziis, destaca per la seva fusió electrònica, tropicalisme i ritmes ballables.
Per primera vegada, els Premis Enderrock han ampliat les categories i han inclòs el rock, tenint en compte la gran quantitat de discos enregistrats sota aquest ampli paraigua. El grup osonenc Dan Peralbo i El Comboi s’ha endut el premi al Millor Disc de Rock pel seu àlbum homònim publicat pel segell Montgrí. Amb un estil irreverent i energètic, el grup desplega històries directes i sense artificis que consoliden el seu lideratge dins el gènere.
Finalment, el Premi Especial del Jurat ha estat atorgat a Guillem Gisbert pel seu àlbum Balla la masurca! (Ceràmiques Guzmán). El cantant i compositor de Manel ha presentat el seu debut en solitari amb una col·lecció de cançons que són veritables micromons narratius, amb un grup de músics i productors que l’han convertit en una proposta única i captivadora.
Els Premis Enderrock de la Crítica 2025 són un reflex del moment d’efervescència creativa que viu la música catalana, amb artistes que continuen trencant fronteres i ampliant horitzons. Aquesta edició certifica la pluralitat i la qualitat d’una escena musical que brilla amb llum pròpia. A partir del 8 de gener s’obriran les tres voltes de votacions populars dels Premis Enderrock, que a la segona ronda incorporaran també els discos de jazz i clàssica. El 2024 s’han publicat en català un miler de discos de tots els estils musicals, tant en format físic com digital.
Les Al·lèrgiques al Pol·len acaben de desvetllar la cançó “Paraul·les d’amor” que apareixia com a bloquejada al seu segon disc, publicat fa un parell de setmanes. Darrere d’aquesta cançó s’hi amaga una sorprenent reversió d’una de les cançons més icòniques de la història de la música en català, “Paraules d’amor”, on hi col·laboren Ven’nus i el propi Joan Manuel Serrat, després de gairebé deu anys de silenci discogràfic.
La idea es va concebre fa uns mesos en el marc del Desconcert d’iCat, concert on es generen duets d’artistes catalans que s’ajunten per fer una versió, on Ven’nus i Al·lèrgiques al Pol·len van reinterpretar aquesta cançó. Després d’això, les Al·lèrgiques al Pol·len van afegir el tema al repertori de la gira d’estiu i van decidir incloure al seu disc aquesta versió juntament amb Ven’nus; la sorpresa va arribar quan Serrat va voler sumar-se a la nova versió gravant-hi noves veus.
Així doncs, el resultat d’aquesta triple col·laboració és “Paraul·les d’amor”, una cançó que viatja del pop electrònic més oníric ple d’autotunes i sons sintetitzats habituals de la Ven’nus fins al pop rock de les Al·lèrgiques al Pol·len i on Joan Manuel Serrat uneix aquests dos universos a través de la seva veu. “Paraul·les d’amor” és un homenatge a aquesta cançó rodona capaç d’adaptar-se a múltiples estils sense perdre la seva essència.
Paral·lelament, Ven’nus ha anunciat una petita i exclusiva gira acústica per aquest hivern que passarà per escenaris de Catalunya com el Cicle de Butxaca (Igualada, 24 gener), el Barnasants (Barcelona, 9 febrer), el Teatre la Massa (Vilassar de Dalt, 21 febrer) i la Cava Urpí (Sabadell, 7 març). En aquesta “Gira Post-soroll”, Ven’nus presentarà les seves cançons en un format que no ha fet mai encara, sense autotune i acompanyada únicament pels guitarristes Néstor Pérez i Vernat.
Amb tot això, Ven’nus tanca un gran any que va començar amb la publicació del seu EP “POST-MULLET” col·laborant amb productors com BALMA, Vernat o Jolly Damper i una gira de trenta concerts que l’ha portat a festivals com el Primavera Sound, el LET’S o l’Empordà Music Festival i per sales i places arreu de Catalunya, però també a ser telonera del duet de música electrònica alemany Digitalism fa tan sols un parell de setmanes a Barcelona i en el que ha estat el primer concert de Ven’nus a Madrid. A més a més, enguany ha publicat “Segurament”, una especie de segona part del “Perquè” de Joan Garriga, i ara aquesta col·laboració amb Joan Manuel Serrat i Al·lèrgiques al Pol·len.
El Tingladu, el festival de música autogestionat i conscient de Vilanova i la Geltrú, acaba de presentar el cartell de la dissetena edició, que se celebrarà els dies 24, 25 i 26 de juliol de 2025 al parc de la Torre d’Enveja de la capital del Garraf. Durant els tres dies de festival, passaran pels escenaris d’El Tingladu una vintena d’artistes.
El dijous serà el torn de dues de les propostes musicals amb més projecció ara mateix a casa nostra: els vallencs Figa Flawas, que tornaran a El Tingladu amb la seva fusió de pop i músiques urbanes i llatines, i la barcelonina Julieta, que s’ha consolidat com una des les veus revelació del pop i la música urbana en català. Aquest dia també sonaran les cançons de la cantant i compositora mallorquina Maria Jaume, que ens presentarà el seu últim disc “Nostàlgia Airlines”. Completaran el cartell del dia 24 la joveníssima cantant gironina Juls, els vilanovins Delarat, i, com sempre, tancarà la nit un clàssic del festival: Miquel del Roig.
El divendres 25 actuarà per primera vegada a El Tingladu el mític grup de rock català Sopa de Cabra, presentant nou disc. L’acompanyaran Pau Vallvé, que s’ha convertit en un dels artistes més escoltats en català dels últims anys, i també el cantant de Manel Guillem Gisbert, que ens presentarà el seu projecte en solitari. El festival també comptarà amb el grup de rock d’Arbúcies Remei de Ca la Fresca. A l’escenari petit del festival hi haurà la proposta sempre original de Joan Colomo i del pop tranquil d’Olga Zoet, guanyadora del concurs de cantautors del festival Monocicle de Ribes. Finalment, Dj Hochi tancarà la nit amb un recull dels millors hits d’abans i ara.
Per últim, dissabte 26 serà el torn de la música reivindicativa dels vilafranquins Inadaptats, que presentaran nou disc després d’un silenci discogràfic de dues dècades. També actuarà a l’escenari d’El Tingladu el mític grup Elèctrica Dharma, pioner en la fusió de la música tradicional del país amb el jazz, el rock i la psicodèlia. Des de Mallorca visitarà el Tingladu el grup de punk-rock Saïm, i també hi haurà la música d’Alidé Sans, cantautora aranesa que ens presentarà el seu últim disc “Arraïtz”. A l’escenari petit hi haurà les propostes de la garrafenca Okdw i de la contrabaixista, cantant i compositora barcelonina Magalí Datzira. Un any més, es posarà el punt i final al festival amb la selecció de la maresmenca Dj Trapella.
Els abonaments i les entrades de dia ja estan a la venda a la web eltingladu.cat.
L’Ajuntament de Barcelona impulsarà un nou pla de festivals que servirà per millorar l’oferta musical al Parc del Fòrum per fer-la més sostenible i respectuosa pels veïns.
Una de les noves mesures que s’implementaran a partir del 2026 serà que les nits dels divendres els concerts hauran de finalitzar com a molt tard a la una de la matinada. L’objectiu serà el d’afavorir la mobilitat en el transport públic i respectar el descans dels veïns. Aquesta nova regulació no afectarà ni al Cruïlla ni al Primavera Sound, perquè ja compten amb els seus propis plans de mobilitat.
També s’evitarà que en la planificació de festivals i es procurarà que no hi hagi dos caps de setmana seguits d’activitat musical.
A partir del 2026 els promotors que vulguin organitzar un concert en aquest espai hauran de presentar la seva candidatura, ja que s’adjudicarà a través d’una licitació pública. S’hauran de complir una sèrie de mesures obligatòries que van des de l’impacte acústic, la seguretat amb perspectiva de gènere o la sostenibilitat, entre altres.
Amb aquestes mesures es vol intentar solucionar les queixes veïnals, que en la major part dels casos van relacionades amb el soroll acústic. L’entitat Stop Concerts reclama com a única solució suprimir tots els concerts del Fòrum i per aquest motiu preveuen impulsar una segona demanda contra el soroll i perquè s’aturin els festivals en aquest recinte.
Curtcircuit, el cicle de concerts en sales impulsat per l’ASACC (Associació de Sales de Concerts de Catalunya), presenta les primeres confirmacions de la seva 13a edició, que tindrà lloc entre els mesos de febrer i desembre a diferents sales arreu del territori català.
El cicle fa un avançament dels primers artistes confirmats per 2025 que inclourà, de moment, 13 concerts de 9 artistes diferents que actuaran a 11 sales de 7 localitats. Durant aquesta nova edició, Curtcircuit es manté fidel a la seva essència que es basa en la programació d’una àmplia varietat d’estils per a mostrar la personalitat i la diversitat cultural de les sales de concerts catalanes. Cal destacar que Curtcircuit se celebra arreu del territori català amb l’objectiu de facilitar l’accessibilitat de públic a la música en directe de base i, alhora, enriquir la programació cultural de pobles i ciutats del país.
Darrere d’aquesta iniciativa musical de caràcter itinerant i transversal, trobem l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC) que organitza Curtcircuit amb l’objectiu de posar en valor la tasca de les sales de música com a teixit imprescindible i potenciar la rica i diversa escena local i nacional.
Així doncs, Curtcircuit 2025 arrencarà amb una mini gira de Christina Rosenvinge a espais de petit aforament on estarà presentant el seu últim disc ‘Los Versos Sáficos’, en concret el 27 de febrer a Els Pagesos de Sant Feliu de Llobregat, el 28 de febrer a El Siglo de Sant Cugat del Vallès i l’1 de març a l’Espai Orfeó de Lleida. El mateix 1 de març tindrem a Tulsa a la sala VOL, després de ser guardonada amb el Premio Nacional de Músicas Actuales 2024. Seguidament, les Maruja Limón presenta el seu nou disc ‘Te como la cara’ el 7 de març a la Sala Zero de Tarragona; i, el mateix dia, Anna Andreu estarà presentant el seu últim treball discogràfic ‘Vigília’ a l’Espai Orfeó de Lleida. El dia 13 és el torn de Myriam Swanson i la presentació del seu primer disc en solitari ‘Calígula’ a la sala La Nau de Barcelona, el 15 de març tindrem a Maria Jaume a la sala El Clap de Mataró amb el seu últim ‘Nostàlgia Airlines’. La programació de març segueix amb el doble concert de Ramon Mirabet, el 21 a la Sala Zero de Tarragona i el dia 22 al Cafè del Teatre de Lleida on presentarà també nou disc. Acabarem el mes amb el concert de Verde Prato al Club Sauvage (antiga sala Sidecar) que portarà el seu nou àlbum ‘Bizitza Eztia’, i el dia 28 La Ludwig Band faran el seu primer concert a Lleida de 2025 dins de la gira per sales que estan preparant al llarg de l’any, en concret estaran a la Cotton Club.
A l’abril, de moment es confirmen dos concerts: el dia 4 les Maruja Limón al Cafè del Teatre de Lleida i el dia 5 el Ferran Palau al Loco Club de València. Durant les properes setmanes es desvetllaran la resta d’artistes que ompliran les sales de concerts catalanes dins de Curtcircuit.
CONCERTS I DATES DETALLATS:
CHRISTINA ROSENVINGE
27/02/2025 – Els Pagesos (Sant Feliu de Llobregat)
28/02/2025 – El Siglo (Sant Cugat del Vallès)
01/03/2025 – Espai Orfeó (Lleida)
Preu anticipada: 18€ – Taquilla 22€
Mushka és la quarta confirmació del Canet Rock 025 després d’anunciar-se anteriorment a Figa Flawas, Julieta i La Fúmiga.
Aquesta serà la primera vegada que Irma Farelo actuï a Canet Rock i ho farà amb les noves cançons que està preparant i que han d’arribar durant l’any vinent. De fet segur que la propera edició ens tornarà deixar col·laboracions sobre l’escenari, qui sap si amb la seva bona amiga Julieta, amb qui comparteixen dues cançons, o amb Figa Flawas amb ‘Diabla’.
El Canet Rock tindrà lloc el 5 de juliol i les entrades estan a la venda al web del Canet.
Del creador de ‘Balada 17’ o ‘A la meva vera’, apareix “A totes les versions de tu” un EP que s’estrena una nit de tempesta de desembre. Aquesta casualitat acompanya molt bé una primera escolta a mitjanit. Tot i que una ja sap al que s’enfronta, “A totes les versions de tu” afecta més del que m’agradaria acceptar.
Personalment, em feia por trobar un projecte molt desvinculat de tot allò que tenim associat a l’Edi fins ara, no en un sentit negatiu, si no simplement era el dubte de si em trobaria amb un artista completament nou i no el reconeixeria. Bé, això no ha passat. Trobem al cantant en cada lletra i des de la producció fins a com ho canta, i com sent les cançons trobem a el kid que esperàvem trobar en l’EP més trist que ha escrit mai.
Ja des de la primera cançó: ‘privilegi’ trobem la seva sensibilitat tan característica, acompanyada d’una producció que no s’allunya de 31 FAM. Un kid que encara es mostra més vulnerable del que havíem vist anteriorment. Un kid que canta a un amor acabat, però mai passat. Canta a l’amor que queda un cop s’acaba la relació, als records i a l’esperança de tornar-ho a viure.
A ‘La teva companyia’ l’acompanya la col·laboració de Ven’nus. Cuidant tant la lletra com el ritme a parts iguals, lamenta haver coincidit quan no tocava, però encara s’aferra al record. Tampoc deixa anar a aquesta persona a qui canta, intentant que d’aquesta manera no marxi.
La cançó que més destaca és ‘nana de les persones tristes’, que des del principi sembla tenir un component màgic. La cançó transmet el missatge més clar, pur i cru de tot l’EP, i la vulnerabilitat que mostra El kid darrere de la producció que l’acompanya la fa especialment delicada. “Parlen d’amor. Com han de parlar d’amor, si l’amor hem sigut tu i jo? Parlen del cel, com han de parlar del cel, si no han viscut això?”. En aquesta ocasió, amb un missatge clar i acompanyat de poca metàfora el cantant retrata com es sent completament perdut després de l’amor. Amb els cors sembla fer referència a la seva versió passada, a aquell nen que es llença al pou i comença a estimar.
A mesura que ens anem apropant al final de l’EP, a ‘espero que siguis a un lloc millor’ el cantant sembla acceptar la derrota, desitjant que “et porti en braços quan t’adormis al racó, i si no pot ser aquí amb mi, espero que siguis a un lloc millor”. Tot i que ell no ha sentit res igual, desitja que sigui feliç. A ‘Tres cases’ encara espera que aquesta persona torni, de fet no ha canviat el pany de casa, i té les ferides cobertes amb tiretes, però ningú no les toca, per por a que es tornin a infectar.
Segons diu a ‘soho interlude’, aquest projecte sembla ser el resultat de demostrar “que un G també plora” quan es mira l’amor des de la llunyania. Al llarg d’aquest EP coneixem a l’Edi passant per diferents fases, totes posteriors a l’amor. Passem pels records i agraeix tot allò viscut, veiem com estima, encara en present i quan aquest amor és passat sent com si es morís. Finalment, sembla acceptar la derrota, però encara amb les ferides molt presents, amb la por de tornar a començar aquest cercle i també amb la por de no poder-ho fer.
L’EP no només compleix les expectatives, sinó que les supera. Les lletres, les bases, la producció de tot el conjunt de l’EP té alguna cosa especial. Destaca. Només ens queda agrair a El kid haver estat tan sincer sempre en les seves lletres i haver-nos regalat aquest EP. Només ens queda poder-lo escoltar en directe.
Aquest divendres no era una nit qualsevol per la Julieta, era el dia d’acomiadar-se a Catalunya del seu “Tu Juru la Ju Tour” que tantes alegries li ha proporcionat els darrers mesos. Des de feia moltes setmanes les entrades per aquest concert a Razzmatazz estaven exhaurides i després de veure com ha estat el concert, tinc claríssim que s’hauria pogut fer perfectament al Sant Jordi Club.
I és que la Julieta omple l’escenari, no només pel show que ofereix, sinó per la gran projecció que té com artista. Ella i els seus ballarins no han parat en tota la nit de donar-ho tot, en el seu cas afegint la doble feina de cantar i ballar. Perquè encara que alguns pensin que fa playback no en fa. Es nota la feinada que hi ha hagut en preparar aquest concert, era un dia important i volia que tot sortís perfecte.
La nit ens ha deixat moments pel record, l’aparició de la Mushka n’ha estat un d’ells, sobretot pels crits que hi ha hagut en les primeres notes de ‘No m’estima +’, que han seguit a continuació amb ‘Vaya liada’. No és cap sorpresa si diem que quan s’ajunten les dues artistes a sobre l’escenari provoca una passió que ens costaria trobar-hi una comparació possible.
Tampoc s’han volgut perdre la festa la Belén Aguilera, que ha interpretat amb grans crits del públic ‘Thelma & Louise’; així com Maria Hein, que cada dia que passa s’està fent més nom a la indústria i és capaç de deixar-nos sense paraules amb ‘Alenar’ o posar-nos a ballar amb ‘Club’. S’han trobat a faltar els Tyets a ‘Clar que t’he trobat a faltar’ i a Oques Grasses a ‘Com el dia i la nit’, però el públic ha substituït les seves veus amb un bon karaoke.
Un concert que s’ha dividit per blocs, tots molt ben escollits, amb temes més sensuals, altres de més ballables, temps també per estrenar en directe ‘Tornado’ o per fer sonar el nou senzill ‘Jean Blau’, i també per recuperar joies com ‘Algun dia’, o un dels seus primers temes ‘Si ha de ser serà’.
Ha estat una nit que ha passat volant, com els avions, que han servit per tancar una nit molt especial per l’artista, que ja ens ha avançat que el 2025 es presenta intens, amb nova música i molts concerts. Esperem que els següents ja siguin en recintes amb més capacitat i on la seva posada en escena encara brilli molt més.
Aquesta setmana arribem a l'edició 500 de la Primera Llista i per celebrar-ho hem preparat algunes publicacions especials. Una d'elles, tal com vam fer...