Aquesta setmana han vist la llum els nous EP dels actuals gegants del K-pop: BTS i Blackpink. En qüestió de dies, les dues formacions han batut rècords a les xarxes amb el llançament d’un teaser i un nou senzill respectivament, demostrant altre cop que les fronteres no els serveixen d’obstacle i que no hi ha qui escapi a aquest fenomen musical.
Coreografies d’escàndol, tonades pop i una estètica al detall són només alguns dels ingredients principals d’aquest gènere, nascut a principis dels 90 a Corea del sud, que s’ha posicionat en els últims anys entre les llistes d’èxits mundials a un ritme vertiginós.
Quines són les claus del seu èxit? És difícil enumerar-les totes. El K-pop o pop coreà va molt més enllà de l’àmbit musical i constitueix tota una cultura pròpia al voltant del gènere, que el situa al marge de qualsevol frontera.
Els grups compten amb un gran nombre d’integrants o idols, com se’ls coneix dins del moviment. Cada idol té una personalitat i trets característics distintius amb els quals els seus seguidors se senten identificats, generant així una gran connexió amb els fans, que en el cas de grups com BTS superen els 90 milions arreu del món, segons apuntava la revista Forbes a principis d’any.
Internet i la globalització són també eines fonamentals en el seu camí a l’èxit, ja que la seva producció musical va acompanyada sempre d’una constant presencia a les xarxes, on els membres dels grups generen contingut de tota mena i que els manté en tot moment connectats amb seguidors d’arreu del món, que s’agrupen en diferents col·lectius o ‘fandoms‘ per mostrar suport al seu grup: A.R.M.Y en el cas de BTS o BLINK en el cas de Blackpink.
BTS, acrònim de Bangtan Boys i que es tradueix en “nois a prova de bales”, són actualment un dels grups masculins amb més rellevància i projecció internacional del gènere. Format per 7 nois, va debutar l’any 2013 i des d’aleshores la seva trajectòria ha estat imparable. El seu tercer àlbum d’estudi, ‘Love Yourself: Tear’, va convertir-se en el primer disc de K-pop en posicionar-se al número 1 a la llista Billboard 200.
Aquesta setmana han presentat el seu nou treball, ‘Map of the soul: Persona’, i dies abans desvetllaven per Youtube un segon teaser del vídeo ‘Boy with luv‘, inclòs en aquest nou EP, i que compta amb la col·laboració de l’artista nord-americana Halsey. El teaser va recollir en dos dies més de 25 milions de visites. Aquest fet mostra, altre cop, la rellevància internacional que BTS ha adquirit en molt poc temps, i que els ha portat, per exemple, al popular late show americà Saturday Night Live, on el pròxim dia 13 promocionaran el nou disc.
Amb una tendència similar es troba Blackpink, un grup femení format el 2016 que, en tan sols 3 anys i fins ara amb només un àlbum d’estudi, ha aconseguit fer-se un lloc entre els més destacats del K-pop. El seu nou senzill, ‘Kill this Love‘, va trencar rècords el mateix dia de la seva presentació, doncs en menys de 5 hores recollia ja més de 10 milions de reproduccions, deixant enrere l’anterior marca que defensaven els seus companys BTS.
En poc més de 3 dies des de la seva estrena, el videoclip va superar els 100 milions de visites, convertint-se així en el vídeo musical a la història de Youtube en obtenir més ràpid aquesta impressionant xifra.
És evident el pes que el K-pop està agafant dins de la indústria musical arreu del món, i de ben segur que encara ens sorprendrà amb noves melodies internacionals o posades en escena espectaculars. Mostra d’això n’és el nou senzill de BTS, ‘Boy with luv‘, que s’ha estrenat avui mateix. En tan sols 3 hores ja ha acumulat 15 milions de reproduccions. Veurem si en 24 hores és capaç de superar algunes de les 10 cançons amb més visites a Youtube durant el primer dia.