DesprĂ©s de quinze anys, Sopa de Cabra tornava als escenaris amb noves cançons. I hi tornava amb força, il·lusiĂł i com si mai n’haguessin baixat. El passat diumenge 17 van omplir el Liceu, on encara no havien tocat mai. Confessaven que: “No sabĂ­em si ens hi voldrien, aquĂ­, però si hi ha tocat la Pantoja tambĂ© hi podem tocar nosaltres” i la realitat Ă©s que el van omplir de gom a gom convertint aquell vespre en una festa. 
És un fet indubtable i innegable que el grup Ă©s ageneracional: s’hi podia veure des de matrimonis de setanta anys fins a gent jove, no tots majors d’edat, passant pel conseller de la Generalitat Santi Vila. Aquest, possiblement, Ă©s el mèrit i regal mĂ©s preuat per a qualsevol mĂşsic. I Ă©s que tot i el silenci d’aquests quinze anys (en aquesta pausa s’han celebrat molt pocs concerts), la gent no els ha oblidat en absolut i segueix plorant, rient i volant amb les seves lletres. Tan lluny dels escenaris però tan a prop de tants cors.
És per això que el concert va ser una autèntica festa; per ells i pel pĂşblic. Tothom arribava a les portes del Liceu predisposat a cantar i sentir. L’espectacle -perquè va ser espectacular- va durar poc mĂ©s de dues hores (que n’aprenguin!), amb la participaciĂł de Xarim ArestĂ© i Joana Serrat com a convidats i la sensaciĂł contĂ­nua de retrobament de dos bons amics que, per circumstĂ ncies de la vida, feia temps que no es veien. El Gran Teatre era ple de somriures. La felicitat, sempre contagiosa, va imperar en tot moment. Fins i tot les llums del Liceu somreien i, la mĂ©s atrevida, guinyava l’ull.
Abans d’arrencar, els membres del grup pujaven a l’escenari entrant pel bell mig de la platea, entre aplaudiments i xiulets. No va faltar el crit de Gerard Quintana: “Bona nit, malparits!”. La primera cançó va ser del nou disc, ‘Cercles’, Dolços plans. El missatge no podia ser mĂ©s adient per a l’ocasiĂł: “Dolces vides, dolços plans”. Era el preludi d’una nit per a molts, memorable.

El grup va intercalar cançons del nou treball amb cançons que ja han passat a la història de la mĂşsica catalana i que perduraran sempre: Si et quedes amb mi, Quan es faci fosc, Si et va bĂ©, Els teus somnis, Sota una estrella, Seguirem somiant… Totes acompanyades d’una pantalla gegant rere d’ells que projectava diversos vĂ­deos i ajudava a crear un ambient determinat, segons convinguĂ©s d’acord amb el missatge del tema. I Ă©s que un altre dels mèrits de Sopa de Cabra Ă©s la capacitat per modular els sentiments del pĂşblic. El poden fer embogir, cantar i ballar i, en la segĂĽent cançó, remoure per dins i fer-li escapar unes llĂ grimes. GrĂ cies, aquesta Ă©s la grĂ cia la vida. 
El tram final del concert recordava a la traca final d’uns focs artificials: Cercles, Camins, El far del Sud, El boig de la ciutat, PodrĂ© tornar enrere, Mai trobarĂ s (acĂşstica) i l’EmpordĂ . Una combinaciĂł irresistible i mĂ gica per a tots aquells seguidors del grup. 
Un altre factor indispensable en aquestes dues hores va ser la interacciĂł amb el pĂşblic. A tots els membres se’ls veia entregats, amb ganes de riure i fer broma amb les mĂ©s de dues mil persones que aquella nit els acompanyĂ vem. Les reflexions de Quintana tambĂ© eren claus. Breus, clares, concises, sinceres i directes. Ens convidava a enamorar-nos: “els cientĂ­fics afirmen que no podem estar sempre enamorats perquè petarĂ­em. Doncs que petem tots!”; missatges subtils a la monarquia: “amb un prĂ­ncep blau ja en tenim prou, no en volem pas cap mĂ©s”; tambĂ© al moment polĂ­tic: “ho tenim a tocar! No ens calen lĂ­ders, cadascĂş Ă©s el seu propi lĂ­der!”; record a David Bowie: “la nit abans l’escoltava i pensava: ‘què obscur, què endins’. Havia d’esperar l’endemĂ  per entendre-ho. No m’ho podia creure. La seva mĂşsica sempre ens acompanyarĂ ”; i confidències tendres i personals que van remoure totes les Ă nimes del Gran Teatre: “a vegades fem tard. I per fer tard a vegades ni tan sols ens podem acomiadar. El meu pare, per exemple, estava molt malalt i vaig estar al seu costat. Un dia em vaig escapar a un acte sabent que l’endemĂ  ja tornaria a estar amb ell. A mig acte, el telèfon va sonar. El papa ja marxava. I tant Ă©s que corris per agafar l’Ăşltim tren. Ja fas tard. I quan arribes, ja Ă©s massa tard i no hi Ă©s. El mateix va passar amb un amic. Em van trucar i em van dir que estava molt malalt, que ens deixava. ‘VindrĂ© dilluns a veure’l sens falta’, vaig dir. I no hi va haver dilluns. Mai mĂ©s va ser aquell dilluns.” 
Gerard Quintana tambĂ© bromejava explicant que quan es va començar a formar el grup, ell no havia de ser el cantant però que un dia, quan assajaven, va començar a cantar i tots li van dir: “Ei, i si et quedes una estona mĂ©s?”. Ara sĂłc jo qui et diu a tu, Gerard, i qui us diu a tots: “Ei, i si us quedeu uns anys mĂ©s?”. Pocs acords, poques lletres i pocs concerts fan sentir, vibrar i volar com ho fan els de Sopa de Cabra. 


Seguim somiant amb Sopa de Cabra.

Fotos: Xavier Mercadé
Abraham Orriols
- Publicitat -