Una noia de l’Ebre se’m va ficar a la butxaca ensenyant-me cançons d’Aspencat. Seguidora enamorada de les seves lletres, m’explicava que havia fet veritables peripècies per poder assistir a concerts del grup valencià. Jo només coneixia “Quan caminàvem” i “La distància” i no l’entenia gaire. Van anar passant els dies i vam acabar compartint admiració.
Han marcat el meu estiu. Escolto en bucle el seu últim disc, “Tot és ara” i he cantat i ballat les seves cançons (totes elles punyents, sinceres i directes) més vegades de les que puc recordar. No em convens que la música naixi de la ràbia però sí que la seva música faci nàixer un somriure als llavis de qui l’escolta.
Parlo amb els seus cantants, el Kiko i l’Ivan, aquest dilluns a Navàs. M’hi presento amb una veu castigada per les Festes Majors i amb una amiga que n’és molt fan. Quan arribem encara estant fent les proves de so. Hem d’esperar mentre canten ‘Naixen Primaveres’. Quin sacrifici, oi?
Acaben i ens assentem tots quatre en un mur proper a l’escenari. Reneguen de les misèries d’aquest món. Les seves lletres són cants contra els murs d’intolerància i la via d’escapament de les seves idees. Mentre en parlem, arriba el Jordi Ginesta, cantant de Bonobos (que també tocaran aquesta nit) i amb qui fa uns mesos vam parlar per fer un ‘Expedient’. Ell m’explicava que l’art havia de ser un martell per esculpir les desigualtats; el Kiko i l’Ivan, que la música és la seva eina per transformar aquest present que tant detesten. Tots tres m’ho han dit emprenyats però esperançats i quan ho canten fan vibrar milers de cordes vocals. Insisteixo: la música és la forma més bonica de reivindicar.
Fa una dècada que pugen als escenaris. El seu viatge ha estat llarg però han trepitjat fort. Sempre tan honestos, sempre tan inconformistes. Kiko, Ivan, gent d’Aspencat; que per les venes us corri adrenalina perquè el món també es canvia amb somriures i vosaltres els creeu. Brindeu per hui, per demà i alçeu tots els gots: pels somnis rebels!
Nom: Kiko Tur (esquerra de la foto)
Edat i lloc de naixement: 34 anys, Xaló (Marina Alta, País Valencià)
On i amb qui viu: Amb la meva companya a un petit poble al costat de Xaló
Li encanta: La música. Em fa feliç i és el que més m’agrada d’aquesta vida
Detesta: Tot el teatre de l’actualitat política, aquest Matrix que vivim a dia d’avui
A ‘Aspencat’: Veu
Quan vaig dir-li a la meva mare que avui vindria a entrevistar-vos li va costar molt entendre el nom. Feu el favor d’explicar-hi d’on ve i què significa.
KIKO: És un símil culinari. L’aspencat és un plat de diversos ingredients que es fa al País Valencià i que a cada zona es cuina una mica diferent, a algunes hi posen bacallà i a altres no, per exemple. Nosaltres fem una barreja d’estils musicals. Partim de la base d’arrel jamaicana però no fem reggae a l’ús o clàssic, l’evolucionem a partir de les seves diverses branques, afegim tocs d’altres estils… Com que nosaltres també barregem, vam establir el paral·lelisme.
Fem una ràpida mirada a la vostra irrupció. Naixeu el 2005 a Xaló. Com van ser aquells inicis? Pensàveu en un projecte de llarga durada?
KIKO: La idea naix el 2005 però Aspencat té dues fases. L’Aspencat actual neix el 2010 amb la presa de consciència de fer un projecte més professional, amb ‘Naixen Primaveres’ dibuixem un nou horitzó. En aquell moment va entrar a formar part del grup l’Ivan i també altres músics. Tota l’etapa anterior no deixàvem de ser un grup d’amics que feien música i que es divertien molt.
Aspencat ha anat a poc a poc, disc a disc, creant uns fonaments consolidats
En quin moment veieu que el projecte agafa embranzida, que ompliu allà on aneu i que el públic canta amb vosaltres les cançons?
IVAN: El punt d’inflexió és “Naixen Primaveres” quant a augment públic i qualitat a l’hora de gravar els discos. Tot i això, és un procés progressiu.
KIKO: Disc a disc hem anat pujant d’esglaó. Aspencat no és un grup que hagi tret un disc i hagi pujat de cop. Hem anat a poc a poc, disc a disc. I aquest és el secret d’una trajectòria tan llarga: crear uns fonaments consolidats. Fa 10 anys que som als escenaris, sis dels quals tenint la intenció de fer alguna cosa més ben parida.
Nom: Ivan Gosp (dreta de la foto)
Edat i lloc de naixement: 37 anys, València (País Valencià)
On viu: A Mutxamel
Li encanta: El procés de creació de les cançons i els directes
Detesta: Les proves de so massa llargues [riu]
A ‘Aspencat’: Veu
L’any 2013 arriba Essència i cançons com “Quan caminàvem” o “La distància” despunten per sobre de tot i us catapulten a tots els escenaris. En el moment de la creació éreu conscients que es convertirien en un dels vostres grans èxits o us va sorprendre l’acollida?
KIKO: Hi ha una mica de tot. A vegades quan estàs fent una cançó notes que hi ha una conjunció especial, un tancament del cercle. Veus que tot funciona i que tot quadra. Penses que té tots els ingredients per ser un hit, i després pot ser-ho o no. També pot ser que una cançó al disc funcioni bé però que als directes funcioni encara molt millor.
IVAN: Hem de dir que a cada disc tenim una cançó preferida i normalment sempre coincidim amb la resposta del públic.
En el vostre últim disc, ‘Tot és ara’, ho vau encertar?
KIKO: M’atreviria a dir que l’últim disc és un disc més complet, més rodó i probablement no hi ha una cançó que sigui molt més single. Vam llançar ‘Música naix de la ràbia’ com a single però també n’hi ha d’altres com ‘Vull brindar’ o ‘Som moviment’ que en directe funcionen molt bé, que són de les preferides de la gent i que quan nosaltres fèiem el disc ja pensàvem que funcionarien. En el cas d’Essència, en canvi, es veia molt clarament que la que més despuntaria seria ‘Quan caminàvem’.
I en 24 hores, 15.000 descàrregues.
KIKO: Això va ser el setembre del 2015 i cada vegada va a més. Actualment hem superat les 100.000 descàrregues del disc complet a la nostra pàgina. Portem molts mesos de gira i gràcies a aquest ventall de concerts més gent ens ha conegut i hem pogut ampliar horitzons.
Fa molts mesos que rodeu i toqueu a molts pobles i ciutats. Quan feu tants concerts hi ha algun moment que penseu: ‘no sé on sóc ni on toco’?
IVAN: Sí, això passa. De fet, ara que ja acaba l’estiu tots tenim una mica de ganes de parar i descansar per tornar amb més forces.
KIKO: El dia a dia és complicat, amunt i avall constantment amb la furgoneta i amb la mateixa gent. Per sort ens portem molt bé, som una gran família.
Entenem la música com a eina per transformar el present
Les vostres lletres sempre tenen missatge crític. Per què? Per què música reivindicativa i no festiva o cançons d’amor-desamor?
KIKO: Sempre hem estat disconformes, mai hem estat contents amb la realitat que veiem a peu de carrer dia a dia. Entenem la música com a eina per transformar el present. Posem melodia a les nostres idees. La música és la nostra manera de lluitar i canviar el món.
La música naix de la ràbia?
IVAN: La música combativa es pot fer des de l’amor i des de la ràbia, i nosaltres tenim una quantitat molt elevada del segon component.
KIKO: Com molta gent.
Per què ha d’existir Aspencat? Què aporta?
KIKO: Pel que fa a missatge no som nous perquè ja hi ha una llarga tradició de lletres amb missatge crític: ho podríem comparar amb altres grups del País Valencià com La Gossa Sorda, Zoo, Obrint Pas… el què aportem nou és la barreja de música d’arrel jamaicana amb sons de caràcter més electrònic o diverses branques del reggae. Extrapolem la música jamaicana a altres camps i això encara no s’havia vist.
Hi ha qui diu que sou els successors d’Obrint Pas. Que n’opineu?
IVAN: Sabem que es refereixen a successors pel que fa a poder encapçalar la música en català d’aquest país, no com un canvi. La lletra també és combativa però a nivell musical som diferents.
KIKO: Entenem que és una etiqueta que pot ficar la premsa o la gent però no ho tenim molt en compte. Des de la nostra joventut Obrint Pas ha estat un referent per a nosaltres. És un grup que va marcar molt la nostra adolescència i és un orgull que t’hi comparin a nivell de missatge i lletres.
Compteu amb una trajectòria llarga. Quin ha estat el vostre major error i encert?
KIKO: D’error no te’n podria dir cap, però quan enregistres un disc i el llances sempre hi ha coses que quan l’escoltes a casa un temps després canviares: alguna paraula, algun so de fons… són coses que veus ‘a toro pasado’ i ja no hi pots fer res. Com a encert, haver fet el canvi de mentalitat l’any 2010. El bloc es va solidificar i el projecte està anant molt bé.
El nostre pròxim objectiu es preparar nou directe, nova gira i nou disc
Quin és el vostre projecte a curt termini, a un any vista?
IVAN: Poca cosa. El nostre pròxim objectiu el tenim marcat un pèl més lluny.
Quin és?
IVAN: Treure nou disc.
Podria sortir l’any 2018?
KIKO: No ho sabem encara, no tenim data.
I aquest any a què el dedicareu?
IVAN: A tenir temps per preparar un directe encara més explosiu, acabar d’arrodonir aquesta gira i començar a preparar el disc.
Això significa que serà de pocs concerts?
KIKO: Encara ho hem de concretar però fa 11 mesos que el ritme és frenètic. No hem parat. Necessitem aturar-nos uns mesos per preparar nou disc, nou directe i nova gira, tenir temps per compondre i pensar en el futur.
IVAN: Així que sí, la gira que ve serà més dilatada i amb menys concerts.
Quin és el vostre somni més rebel?
KIKO: A nivell personal m’agradaria que hi hagués un canvi global. Que hi hagués democràcia directe, que el poble pogués decidir i no com ara en aquesta falsa democràcia. Transformar la societat des d’abaix.
IVAN: Igualtat social, que s’acabi la lluita de classes, mirar més el tercer món, obrir fronteres i entendre que tots som persones.
Fa cosa d’un any, Robin Thicke, Pharrell Williams i T.I,, van ser condemnats a pagar una multa de 7’4 milions de dòlars, a la família de Marvin Gaye, per haver plagiat el tema Got to Give It Up.
Quan semblava que la cosa ja s’havia acabat, els responsables del tema han presentat un recurs, on s’hi han afegit uns 200 músics, com Train, Linkin Park, Rivers Cuomo de Weezer, Aloe Blacc, Fall Out Boy, Jason Mraz o Tears for Fears, on defensen la tesis de que la sentència per plagi de Thicke, posa en perill la creativitat dels artistes i de la indústria de la música en general.
El veredicte del cas, amenaça amb castigar els compositors per crear noves peces, inspirada en treballs anteriors. Tota música està inspirada en treballs previs, sobretot dins d’un gènere en particular. La línia que separa la inspiració permesa al plagi és molt difusa i la llei hauria de proporcionar normes més clares perquè els compositors sàpiguen quan es creua una línia, o com a mínim a on es troba.
Selena Gomez ha suspès la seva gira Revival, a causa dels seus problemes emocionals derivats del lupus que pateix. La cantant ha enviat un comunicat on explica que pateix ansietat, atacs de pànic, depressió i que necessita descansar fora dels escenaris.
Gomez ha explicat que vol concentrar-se a cuidar la seva salut i recuperar-se, i que el millor que pot fer és prendre’s un descans.
La cantant havia de visitar Madrid el dia 14 de novembre, però el concert a l’igual que la resta no es portarà a terme. Els diners de les entrades seran retornats pel mateix sistema on van ser adquirides.
Sting està preparant nou disc per aquesta tardor, sota el títol de 57th & 9th, en referència per la cruïlla que passava cada dia quan anava cap a l’estudi de gravació. El primer avançament del disc serà I Can’t Stop Thinking About You, que es podrà escoltar a partir de demà divendres.
El líder de Police ha explicat a NME; que el disc està inspirat en les llargues passejades per Nova York, les quals considera part del procés de gravació. També explica que parlarà del canvi climàtic, de la mort, concretament de les estrelles del rock, del molt que a un li xoca quan moren icones com David Bowie, Lemmy de Mötorhead, Prince o l’actor Alan Rickman.
Jimmy Eat World acaben d’avançar un nou tema, Sure and Certain, que formarà part de Integrity Blues, el pròxim disc de la la banda i que arribarà el 21 d’octubre.
Se n’acaba de presentar el seu vídeo, on es pot començar a practicar la peça com si es tractés d’una jornada de karaoke.
Sam Smith va aconseguir la fama amb el disc In The Lonely Hour, però molt abans, el 2008 ja havia gravat un treball, Diva Boy, que ara es podrà adquirir al costat del documental, Sam Smith: The Lost Years, que recull el procés creatiu del disc.
El primer avançament és el tema Momentarily Mine.
‘Diva Boy’:
01 A Little Melancholy
02 All This Madness
03 Bad Day All Week
04 Little Tin Buddhas
05 Momentarily Mine
06 Out Of Our Heads
07 Show A Little Mercy
08 So Much More To Lose
09 Time Won’t Wait
10 When It’s Alright
La promotora Last Tour ha donat a conèixer noves destinacions per la banda The Chemical Brothers, entre elles la del 27 d’octubre al Poble Espanyol de Barcelona.
Les entrades es posaran a la venda aquest divendres a partir de les 10 del mati, al web de la promotora.
Gossos estrenen el proper 16 de setembre un nou àlbum anomenat ZENIT, que simbolitza la culminació d’una carrera musical amb la combinació perfecta de totes les seves etapes dins un sol disc.
Es tracta de 14 cançons plenes de llum que pretenen explicar què és el ZENIT: el punt més alt de la seva vida i la seva carrera.
Alguer Miquel de Txarango, la cantant Judit Neddermann, el compositor Alfred Tapscott i la formació de vents Gots de Tuba col·laboren en diversos temes.
La presentació del disc serà el 16 de setembre durant el Mercat de Música Viva de Vic.
El debut musical del noruec Kygo continua present a les nostres vides i ara ho continuarà fent amb un sisè senzill, Carry Me, on podem escoltar la veu de Julia Michaels. La cantant, dóna el relleu a Kodaline, protagonistes de l’anterior senzill, Raging, que tot i que no ha funcionat tan bé com Firestone o Stole the show, encara té bon reconeixement a les llistes.
Els dos artistes van interpretar la peça a la cerimònia de clausura dels Jocs de Rio.
Beyoncé va ser la gran guanyadora dels MTV VMA 2016, al recollir un total de 8 premis, dels onze als quals optava, entre els quals figuren el de millor vídeo de l’any per Formation, millor vídeo femení per Hold On o millor vídeo pop.
El millor vídeo masculí va anar a parar a les mans de Calvin Harris i Rihanna amb This is what you came for. El mateix Harris també es van endur el premi a millor tema electrònic per How deep is your love.
DNCE van triomfar a la categoria de nou artista, mentre que Fifth Harmony es van emportar el tema de l’estiu per All In My Head (Flex) i la millor col·laboració a Work from home.
Entre els premiats també trobem Coldplay, Twenty One Pilots o el desaparegut David Bowie que va aconseguir el guardó a millor direcció artística.
Una de les sorpreses negatives de la nit, va anar per Adele, que partia com una de les favorites amb 8 nominacions i finalment no va aconseguir cap reconeixement pel seu disc 25.
Al llarg de la gala es van poder veure actuacions de Ariana Grande i Nicki Minaj, Rihanna que va interpretar un medley d’alguns dels seus èxits, Britney Spears, The Chainsmokers amb Halsey o Britney Spears. Però un dels grans moments el va protagonitzar Beyoncé, que durant 17 minuts va conquistar amb un medley de Lemonade.
Qui també va provocar un gran reconeixement va ser Alicia Keys, que va pronunciar un discurs de Martin Luther King amb una cançó a capella.
GUANYADORS
Video of the Year: Beyoncé – Formation
Best Male Video: Calvin Harris – This Is What You Came For (feat. Rihanna)
Best Female Video: Beyoncé – Hold Up
Best New Artist: DNCE
Best Pop Video: Beyoncé – Formation
Best Rock Video: twenty one pilots – Heathens
Best Hip-Hop Video: Drake – Hotline Bling
Best Electronic Video: Calvin Harris & Disciples – How Deep Is Your Love
Best Collaboration Video: Fifth Harmony – Work From Home (feat. Ty Dolla $ign)
Breakthrough Long Form Video: Beyoncé – Lemonade
Best Direction: Beyoncé – Formation (Director: Melina Matsoukas)
Best Choreography: Beyoncé – Formation (Choreographers: Chris Grant, JaQuel Knight and Dana Foglia)
Best Visual Effects: Coldplay – Up&Up (VFX Editor: Vania Heymann)
Best Art Direction: David Bowie – Blackstar (Art Director: Jan Houllevigue)
Best Editing: Winner: Beyoncé – Formation (Editor: Jeff Selis)
Best Cinematography: Beyoncé – Formation (Cinematographer: Malik Sayeed)
Song of the Summer: Fifth Harmony – All In My Head (Flex)
Michael Jackson Video Vanguard Award: Rihanna
Per celebrar el seu 20è aniversari com a formació musical, el 3 de setembre us conviden a una d’aquelles festes que promet ser històrica, ja que reuniran a quasi tots els músics que han tocat o col·laborat amb la banda en un mateix escenari, concretament el del Lolailo a les 23h.
Serà un concert en el qual es podrà sentir el nou disc Vintage, sortit a la llum el passat mes de juny, però a més recuperaran molts temes que han sigut especials per la banda al llarg de la seva història, sense oblidar els temes propis, on el més important serà la presència a l’escenari dels músics més emblemàtics que han passat per aquesta formació.
En definitiva, una gran festa que seguirà amb el dj Delabrave.
Aquesta setmana arribem a l'edició 500 de la Primera Llista i per celebrar-ho hem preparat algunes publicacions especials. Una d'elles, tal com vam fer...
Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.
Galetes estrictament necessàries
Les galetes estrictament necessàries han d'activar-se sempre perquè puguem desar les preferències per a la configuració de galetes.
Si desactiveu aquesta galeta no podrem desar les preferències. Això vol dir que quan visiteu aquest web, haureu d'activar o desactivar les galetes de nou.
Galetes de tercers
Aquest lloc web utilitza Google Analytics per recopilar informació anònima com el nombre de visitants del lloc i les pàgines més visitades.
Si manteniu aquestes galetes habilitades ens ajudareu a millorar el lloc web.
Activeu primer les galetes estrictament necessàries perquè puguem desar les preferències!