Des del 2017, quan Despacito va arribar a les nostres vides, que el concepte que sempre havíem conegut com a cançó de l’estiu ha anat mutant i fins i tot deconstruïnt-se. Aquell estiu es va donar la circumstància que una cançó llençada el 12 de gener era protagonista a totes les discoteques, xiringuitos i festes del país sis mesos després, fins i tot allargant el seu èxit fins a l’estiu següent i aconseguint deixar els mesos de vacances del 2018 sense una cançó que aconseguís suplantar-la del tot. A partir d’aquell any, cap cançó semblava aconseguir igualar les cotes d’èxit de Despacito, i any rere any arribàvem al setembre sense cap senzill ocupant clarament el podi. La fórmula de la cançó de l’estiu popularitzada sobretot a la dècada dels 80 per Georgie Dann i que, amb una recepta que consistia bàsicament en una tornada i un ball senzills i enganxosos, va donar cançons com La Barbacoa o El Chiringuito, acabava d’amortitzar-se i donava pas a una nova etapa.
Aquest estiu, però, sembla que la tendència dels últims anys s’ha revertit. Deixant completament de banda els cànons de les cançons estivals dels 80 a Espanya, condicionades pels pocs mitjans de comunicació i per la globalització encara per consolidar-se, això sí, els mesos estivals d’aquest any han tingut un protagonista indiscutible. Potser el seu èxit no ha sigut tan transversal com el que tenien les cançons de l’estiu de Dann, en què des d’un nen petit fins a un avi se sabien la lletra i el ball associat a la perfecció, però el que és una evidència és que Quevedo: Bzrp MusicSessions, Vol. 52; popularment coneguda com a ‘Quédate‘ per la seva tornada, ha sonat sense parar des que va llançar-se aquest 7 de juliol a discoteques, xiringuitos, festes, ràdios i auriculars de tot el món.
Una trajectòria meteòrica
El productor argentí Bizarrap, que ha tingut al canari Quevedo posant veu i lletra a la cançó, ha situat el seu senzill pràcticament des que va sortir al número 1 d’Spotify en l’àmbit espanyol però també mundial. Si el lideratge a l’Estat ha estat pràcticament ininterromput des del mateix dia que va ser publicada i continua sent-ho en el moment d’escriure aquest article, amb l’excepció dels tres dies posteriors al llançament del nou senzill de Rosalía, Despechá, a escala global només va haver de passar poc més d’una setmana per liderar el podi. Ni la proposta de Rosalía, que en condicions normals hagués ocupat la primera posició al rànquing espanyol amb comoditat, ha sigut capaç de desbancar Bizarrap i Quevedo en el còmput global de l’estiu. De fet, amb ‘Quédate‘, el productor i el cantant han assolit el pic de la seva carrera musical fins al moment.
Més enllà de les sensacions, doncs, la consolidació de la Music Session #52 de Bizarrap com a cançó de l’estiu la respalden les dades. Els números, així mateix, sostenen també el seu èxit en comparació amb els anys anteriors. Prenent com a referència la cançó més reproduïda mundialment l’1 d’agost de cada any a Spotify, ‘Quédate‘ supera les 7 milions d’escoltes diàries a tot el planeta, millorant les dades de les cançons líders dels dos anys anteriors. En el cas del 2017, any de Despacito, la cançó de Luis Fonsi li fregava els talons a la llavors líder, Mi Gente, acusant cert desgast mig any després del seu llançament però fent dades molt millors que les habituals sis mesos després del llançament d’un senzill i aferrant-se als primers llocs de la graella també l’estiu següent:
A escala espanyola, però, la diferència és molt més clara:
Com és evident, alguns factors com la data de llançament de la cançó, més o menys propera a l’1 d’agost, intervenen en el resultat de les gràfiques. De la mateixa manera, la quantitat de reproduccions assolides per una cançó no és l’única variable a tenir en compte. La tendència, però, confirma el que a simple vista semblava una evidència: ‘Quédate‘ ha estat la cançó de l’estiu d’aquest any 2022. A Bizarrap i Quevedo no els ha calgut tenir un gran segell discogràfic al darrere per signar la que ha estat, sens dubte, la cançó més repetida, cantada i ballada d’aquestes vacances.