L’estiu passat, Lildami ens sorprenia a tots amb una cançó-sàtira dedicada a trobar l’amor en un supermercat “que no em paga per dir el nom” (el Bon Preu, pels empanats). Si bé el sentit de l’humor sempre està molt present als seus treballs, el single i el seu videoclip, amb presència de concursants i jurats del talent de TV3 Eufòria i gravat al mateix supermercat, sorprenien fins el punt de convertir-se en l’èxit més radiat de Catalunya i sumar més d’un milió de reproduccions a YouTube.
L’essència global de Dummy, el sisè àlbum d’estudi de l’egarenc, és la mateixa que la de ‘Supermercat’ (que, de fet, finalment també forma part del disc). Sentit de l’humor, bon rotllo però també reivindicació rapera i alguna incursió al rock i la bachata.
Abans de publicar-lo, de fet, Lildami ens va enganyar a tots simulant que li havien hackejat el compte per promocionar un senzill del disc, ‘M’és igual’, on denuncia precisament la superficialitat de les xarxes socials.
A la primera cançó de l’àlbum, ‘Ulleres de Sol’, Lildami se’n recorda dels que l’han recolzat des del principi i recepta als haters que es posin ulleres de sol si no volen veure’l. Després d’un tema de trap-reggeaton, Dami d’atreveix amb una base de pop vuitanter per rapejar sobre el seu pas de començar a fer rpa en català. Aquests sons de sintetitzador d’una altra època continuen però ara combinant-se amb el trap a ‘Talldami’. “El Dami aconsegueix un Grammy pel prestatge de l’àvia”, prediu amb ironia el raper per enriure-se’n dels seus haters i acabar amb un “Dami podria ser lil però és really really tall”.
El sarcasme i el pop es fusionen a ‘Harakiri’ per parlar dels seus defectes i moments baixos sense que això signifiqui enfonsar-se, sinó el contrari: prendre-s’ho amb humor i confiar en “la meva psicòloga, la Siri”.
La col·laboració més destacada del disc, sens dubte, és ‘4 gats’, on Lildami canta amb Triquell sobre reivindicació social i les ànsies de la joventut d’una vida millor. L’altra col·laboració del disc – al marge del Sr. Chen, habitual de tots els seus treballs – és ‘Xiula’, on amb Flora i amb el mateix Sr. Chen canten sobre la destrucció del planeta i com “el món (està) fet un fàstic i jo perdent el temps amb tu”.
En general, doncs, les 12 cançons de Dummy sintetizen l’essència d’un artista urbà que va escollir el català com a vehicle d’expressió i que cada cop compta amb una discografia més àmplia. ‘M’és igual’, per exemple, està cridada a ser un èxit de la mateixa manera que ho ha estat ‘Supermercat’, i la innovació musical amb sons de rock i pop dels vuitanta sense renunciar a l’autotune fan del disc un treball força complet i a tenir en compte.