Foto: Luana Roca

Jo Jet i Maria Ribot estenen l’univers del seu darrer disc, “Ribera” (2024), amb el nou senzill ‘ROSSINYOL’, una revisió del cançoner popular català a partir de ‘Rossinyol que vas a França’. La peça neix com una simbiosi entre nostàlgia i força col·lectiva, entre el cant de llibertat i l’opressió, entenent que l’una no pot existir sense l’altra.

La cançó original explica la història d’una noia que demana al rossinyol que faci arribar records a la seva mare, però no al seu pare, que l’ha malmaridada. Un relat que avui es pot llegir com una expressió primitiva del feminisme de l’època, on ja s’hi entreveu una voluntat d’autodeterminació i denúncia.

En aquesta nova versió, Jo Jet i Maria Ribot traslladen l’essència del relat al present i pregunten al rossinyol com poden ser més elles mateixes. Les dues veus, tendres i properes, s’entrellacen amb moments de ràbia i alliberament, reivindicant la força col·lectiva i la sororitat com a eix central del discurs.

- Publicitat -

El videoclip, dirigit per Luana Roca i Sònia Carné, reforça aquest exercici de memòria recuperant imatges antigues com a ritual per honorar la lluita i el camí recorregut fins avui. Una mirada profundament connectada amb l’imaginari de “Ribera”, tant en l’estètica com en la voluntat de resignificar la tradició des d’un punt de vista contemporani.

Amb producció d’Ariana Abecasis, ‘ROSSINYOL’ venera la lluita i alça la memòria col·lectiva en un tema sentit i resilient. El resultat bascula entre la tradició i una nova sonoritat juganera, que pren forma de cant victoriós i gairebé hooligan, sostingut per un cor de veus femenines que amplifica el missatge.

Punt i a part en el camí de Jo Jet i Maria Ribot

Després de més de deu anys de trajectòria, escenaris compartits i cançons que han marcat tota una generació, Jo Jet i Maria Ribot posa punt i a part al projecte. El grup manresà va anunciar el passat desembre una aturada indefinida i es prepara per oferir dos últims concerts amb la seva formació habitual, acompanyats de Marina Lluch.

Les darreres cites seran el 10 de gener al Teatre Els Carlins de Manresa i el 15 de gener, en doble sessió, a la sala Jamboree de Barcelona. De moment, no hi ha pistes ni calendari sobre una possible nova etapa.

Amb aquesta pausa, Jo Jet i Maria Ribot vol tancar el cicle amb agraïment i celebració, reconeixent tot el que s’ha compartit amb les persones que han donat vida al projecte al llarg dels anys.