El grup mallorquí-català FADES, format per Ferran Pi, Vicenç Calafell i Àngel Exojo, irromp a la indústria musical amb el seu disc debut METALLIX. Després de l’èxit viral d’AMIGUES i AUTOTUNE (2023), les FADES tornen amb una proposta innovadora que consolida la seva estètica queer i catalana.
Publicat el 25 d’octubre de 2024, METALLIX no només aprofundeix en l’ús d’autotune i sons electrònics, sinó que juga amb sons industrials inspirats en la transgressora artista SOPHIE, icona de l’hiperpop. Aquest disc és una autèntica transformació sonora i visual, construint una imatge metàl·lica que combina la duresa i la fragilitat, evocant la joieria de plata. Cançons com Minifalda, que reinterpreta la figura de la Moreneta en clau de funk brasiler, i G&G, un homenatge a l’estètica pop i la festa, trenquen amb els estereotips de la masculinitat, reivindicant la feminitat amb un toc irònic i provocador.
L’àlbum és un reflex del caràcter subversiu de FADES, que s’ha consolidat com un dels projectes més frescos dins l’escena LGTBQ+ catalana. METALLIX és també un pas endavant en el seu compromís amb la professionalitat, amb col·laboracions de figures destacades com Toni Llull i La Francesssa en la part musical, i Aina Losange i Joan Porcel en la direcció visual.
ARTIFICIAL, el focus track del disc, ve acompanyat d’un videoclip que plasma l’essència estètica de les FADES. Amb influències cinematogràfiques dels anys 2000 com Mean Girls, el videoclip és un cant a la cultura pop, amb una coreografia que reivindica la llibertat i el ball sense perdre l’essència política del grup.
Des de la seva viralitat a TikTok amb temes com Catalonian Girls o Mai Neva a Ciutat, que ja compta amb més de 200.000 reproduccions, FADES ha demostrat que és un projecte fet per a la generació Z. Les seves lletres iròniques i el seu so atrevit ofereixen una nova perspectiva sobre la música catalana i la festa, connectant perfectament amb l’estètica pop global. FADES és molt més que un grup musical, és un moviment cultural que celebra la diversitat, l’humor i l’atreviment.