El 47 i Polvo serán han guanyat aquesta dissabte els Gaudí a Millor pel·lícula i a Millor pel·lícula en llengua no catalana, respectivament. El llargmetratge de Marcel Barrena, un fenomen de públic que partia com a gran favorita amb el seu rècord històric de divuit nominacions, ha estat la més guardonada, amb set Gaudís, als quals cal sumar el Premi de públic a la millor pel·lícula de 2024. La segueixen en el recompte d’estatuetes Polvo serán, de Carlos Marques-Marcet, amb quatre; Casa en flames, de Dani de la Orden, i Segundo premio, d’Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez, guanyadores de tres Gaudís, i Salve Maria, de Mar Coll, que n’ha guanyat dos. El palmarès, molt repartit, reconeix l’excel·lent collita del 2024, un any de rècord per al cinema en català.
Al Gaudí a millor pel·lícula s’afegeixen sis guardons més: els de Millor direcció de producció per Carlos Apolinario, Millor vestuari per Olga Rodal i Irantzu Ortiz, Millors efectes visuals per Laura Canals i Iván López Hernández, Millor maquillatge i perruqueria per Karol Tornaria, i els de Millor actor protagonista i actriu secundària per la parella formada per Eduard Fernández i Clara Segura.
Polvo serán, Millor pel·lícula en llengua no catalana, ha estat reconeguda amb tres estatuetes més: les de Millor direcció d’art per Laia Ateca, Millor muntatge per Chiara Dainese i Millor música original per Maria Arnal. El guardó a Millor direcció ha reconegut la feina en equip d’Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez, que a Segundo premio s’endinsen en la llegenda al voltant de la banda granadina Los Planetas, proposant una pel·lícula sobre la creació i les fissures de l’amistat. Per Lacuesta és el seu segon guardó en aquesta categoria, després de l’aconseguit per Entre dos aguas (2019). La seva particular història ha guanyat també els Gaudí corresponents a Millor fotografia, per Takuro Takeuchi, i a Millor so, per Diana Sagrista, Alejandro Castillo, Eva Valiño i Antonin Dalmasso.
La comèdia de Dani de la Orden, Casa en flames, ha aixecat tres Gaudís. La història de la matriarca ha estat reconeguda amb el premi a Millor guió original per a Eduard Sola i amb dos guardons interpretatius. Emma Vilarasau ha recollit l’estatueta a Millor actriu protagonista, pel seu paper de madre d’una família que acumula secrets, mentides i un bon grapat de retrets. També ha vist reconeguda la seva feina Enric Auquer, el fill consentit d’aquesta família, que s’ha endut el seu segon Gaudí com a Millor actor secundari, mateixa categoria en la que ja va ser guardonat l’any 2020 per Quien a hierro mata.
Mar Coll i Valentina Viso s’han endut el Gaudí a Millor guió adaptat per Salve Maria. La traducció a la pantalla del llibre Las madres no, de Katixa Agirre, proposa una mirada arriscada a la maternitat, i fuig de la norma jugant amb elements de thriller psicològic i cinema de terror.
Laura Weissmahr, la seva protagonista, també ha estat premiada, amb el Gaudí a Millor interpretació revelació. Traslladant al cinema el seu talent mostrat als escenaris, entre altres experiències com a membre del col·lectiu VVAA, l’actriu interpreta el personatge d’una mare incapaç de sentir cap afecció pel seu nadó. Tanquen el palmarès els premis Gaudí a Millor pel·lícula documental, per Diari de la meva sextorsió, o la crònica del xantatge que va patir la directora Patricia Franquesa quan li van robar l’ordinador i van amenaçar amb difondre unes fotografies íntimes, i el guardó a Millor pel·lícula d’animació, en mans de Mariposas negras, el drama de les persones obligades a migrar a conseqüència dels devastadors efectes de la crisi climàtica, dirigit per David Baute
El premi a Millor direcció novella ha estat per Celia Giraldo per Un lugar común, el seu lúcid retrat d’una dona que arriba a la cinquantena disposada a rebel·lar-se contra la invisibilitat familiar i social. El Gaudí a Millor curtmetratge ha anat a parar a mans d’Àlex Sardà pel seu El príncep, un drama familiar sobre els privilegis i les fugides impossibles que viu una exitosa carrera en el circuit de curts. I, finalment, la producció francesa Anatomía de una caída, de Justine Triet, ha aixecat el premi a Millor pel·lícula europea.
L’equip de Primera Fila no es va voler perdre la catifa vermella dels Gaudí i va poder parlar amb alguns dels nominats, així com amb grups com Figa Flawas i Ginestà, que van actuar a la gala.
View this post on Instagram
View this post on Instagram