Aquest matí ha tingut lloc la roda de premsa de reobertura d’El Molino, equipament propietat de l’Ajuntament de Barcelona que inicia una nova etapa de la mà de Cruïlla, guanyadora del concurs de gestió de l’espai convocat per l’Ajuntament. L’acte ha comptat amb la presència de l’excel·lentíssim Senyor Jaume Collboni, alcalde de Barcelona, l’Il·lustríssim Senyor Xavier Marcé, regidor de Cultura i Indústries Creatives, Victor Partido, director d’El Molino, i Jordi Herreruela director de Barcelona Events Musicals, organitzadora del Festival Cruïlla, entre altres esdeveniments, que serà la concessionària de la sala durant els quatre anys vinents ampliables per acord d’ambdues parts.

La roda de premsa ha arrencat amb l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que ha celebrat “la reobertura d’aquest teatre emblemàtic per a la ciutat de Barcelona, emblemàtic per al teatre català i barceloní i sobretot emblemàtic per al Paral·lel i per als barris del seu entorn”. Ha remarcat que el seu objectiu com alcalde és “revitalitzar la part baixa del Paral·lel amb El Molino i el Teatre Arnau, que començarà la seva rehabilitació el primer trimestre de l’any vinent”, i que aquests equipaments, amb la resta de teatres i equipaments musicals de l’entorn, és una mostra de la “bona salut cultural de l’escena catalana de la que hem d’estar orgullosos”.

Aquesta nova etapa d’El Molino es vincula amb la voluntat de mantenir l’esperit transgressor de la sala, que des del 1910 ha estat la llar per a la bohèmia i un altaveu per a la gauche divine; un espai de transgressió, un temple popular de la nit catalana.

- Publicitat -

En aquest sentit, Herreruela ha El Molino és un dels espais d’espectacles en directe més antics de Barcelona, va iniciar la seva activitat el 1898, fa més de cent vint-i-cinc anys. El Molino va ser durant molts anys el punt de trobada entre les classes benestants de la ciutat i els habitants d’aquest barri, el Poble Sec, que era i és un barri treballador. El Molino ha estat una Cruïlla cultural i social. Aquí es trobaven els mariners que arribaven al port, amb els obrers i la burgesia catalana. Era un espai lliure de prejudicis, transgressor, divers, plural, obert al món, però icònic de Barcelona.”

El Molino es vol emmirallar en el Blue Note de Nova York o em el Ronnie Scott’s de Londres. Serà un espai de reconegut prestigi musical internacional, que acollirà concerts íntims dels grans músics internacionals, però que també tingui espai per a una cuidada presència d’artistes locals.

Una altra de les claus d’aquesta nova etapa serà la inclusió d’una oferta gastronòmica i de cocteleria de qualitat que es compatibilitzarà amb les actuacions. També es recuperarà l’humor en la programació, rendint homenatge a aquest espai que va començar sent una tasca de mariners, la Pajarera, i després la Pajarera Catalana, que oferia actuacions de flamenc i a on també s’explicaven acudits.

Serà el 27 d’octubre quan les portes d’El Molino tornaran a obrir-se per acollir la festa inaugural i a partir del dia 1 de novembre la programació es posarà en marxa de manera regular.

Aquesta programació es portarà a terme, inicialment, en un horari de dimecres a diumenge en dos passis definits: de les 20.00h fins a les 21,30h i un segon de les 22.00h fins a les 23.45h. Seguidament, serà el torn d’El Club, unes sessions singulars de música a càrrec de selectors.

D’entre els prop de 50 concerts que s’han anunciat avui, i que ja estan disponibles al web www.elmolinobarcelona.com, Victor Partido ha volgut destacar, en l’òrbita del jazz, els concerts de Donald Harrison, Eliane Elias, The Kahil ´El Zabar Quartet -presentant un dels millors treballs d’aquest 2024 dins del gènere – Bill Frisell, Eliades Ochoa, Ayo, Fatomauta Diawara o Uri Caine com una part més experimental i d’avantguarda Theo Croker, Zoh Amba, Ben Lamar Grey, Thom Skinner, Oren Ambarchi (amb Ghosted) Lakecia Benjamin, Myriam Gendron o Dorian Wood.